Hur hjälper vi Styr & Ställ att få fler användare?

Attityder kring och användning av Göteborgs hyrcyklar

Copywriting / Design / Hållbarhet / Kampanj / Konceptutveckling / Strategi / Tjänstedesign / UX / Varumärkesutveckling

Inte bara covid har satt käppar i hjulet för Styr & Ställs framfart i Göteborg. El-scootrarna, det höjda priset och div barnsjukdommar har inte heller hjälpt till. Med hjälp av användarstudier landade vi i ett gäng insikter som vi använde för att ta oss an utmaningen.

Genom att segmentera målgrupperna ytterligare, kika på var i kundresan det hakar upp sig och få koll på hur utvecklingen i staden påverkat situationen hittade vi tre tydliga USP:ar.

Med dem som utgångsläge skapade vi kommunikation och idéer för utveckling framåt. Just nu testar vi ett par insatser som vi sedan kommer att utvärdera och ändra och testa på nytt.

 
 
 

För att få koll på vart i kundresan det hakar upp sig genomförde vi ett par användarstudier.
Genom att följa användare under deras första upplevelse med Styr & Ställ fick vi syn på hur tjänsten upplevs.

 
 
 

Kartläggningen av kundresan visade på en blandning av frustration och cykelglädje.

 
 
 

Genom en webbenkät fick vi reda på att väldigt många känner till Styr & Ställ. De som inte var intresserade var det
främst av att de inte upplevde ett behov men också att det kändes komplicerat och att de kände en trötthet inför ”ännu en tjänst”.

 
 
 

Vi smalnade av befintliga målgrupper, identifierade olika behov och skapade greppbara personas som hjälp i det fortsatta arbetet.

 
 

Undersökningarna landade i ett par insikter: härligt, hållbart och enkelt.

Härligt – alla testpersoner upplevde själva cyklandet som härligt.

Hållbart – Styr & Ställ upplevs som ett hållbart alternativ och intresset för hållbarhet i de identifierade målgrupperna
blir bara större och större, något att trycka på helt enkelt.

Enkelt – registreringen behöver bli enklare, informationen genom kundresan tydligare och det behöver bli lättare att hitta
på webbsidan för att undvika frustration och risken att man ger upp och tar en Voi istället.

 

 
 

Konceptet ”Tid för Styr & Ställ” 

Tid för vind i håret, tramp i bena och sol i ansiktet. Tid att ta nya beslut. Tid för omställning.
Tid för eftertanke, tid för ställtid.

Styr & Ställ tid.

 

”Tid för Styr & Ställ! Vår i luften och fötterna på pedalerna. Med Styr & Ställ tar du dig runt i stan hur enkelt som helst.
Motion och hälsosam distans får du på köpet.”