Koncept och kampanj

Köp lunch i egen låda. Säg ja till ett engångsfritt Göteborg.

Beteendeförändring / Content / Digital strategi / Kampanj

Är det ok att köpa hämtmat i egen låda? Vilka restauranger i Göteborg säger ja till det? Och vad är poängen? Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Avenyföreningen och Innerstaden Göteborg tar ett gemensamt initiativ för att minska mängden engångsförpackningar. Målet är att engagera fler individer, företag och restauranger i arbetet för att minska skräpet och få en renare, trevligare och miljösmartare stad. Att köpa lunch i egen låda är ett steg på vägen. Where is my pony svarar för kommunikationsstrategi, utomhuskampanj, digital strategi och innehåll på webb och i sociala medier.

Så hur får man människor att ändra ett invant beteende och byta ut engångslådan mot en egen flergångslåda?

Fotograf: Daniel Grizelj

 
 

Vi gjorde en kvalitativ undersökning av hur människor ställer sig till att köpa lunch i egen låda. Vad skulle få dig att ta steget? Vad hindrar dig?

Insikt 1: Fokusera på livstil, inte bara miljö.
Insikt 2: De redan frälsta behöver inte övertygas, men alla andra.
Insikt 3: Hur du blir bemött i restaurangen kan vara avgörande.

 
 
 

Kundresa – köpa lunch i egen matlåda.

 
 

Ett positivt bemötande kan vara hela skillnaden. Tycker personalen att det är jobbigt att du har med en egen låda, så kommer du att tycka det också.

 
Restaurangskylt
 
 
 
 

Synlighet på stan hjälper till.

 
inlägg i sociala medier