Kampanj

Mindre avfall i Sveriges kommuner för Avfall Sverige

Animation / Beteendeförändring / Film / Kommunikation / Nudging

Hur minskar en sitt avfall på bästa sätt? Forskning visar att många vill men inte så många gör. Avfall Sverige kontaktade Where is my pony för att få hjälp med att på ett engagerande och tillgängligt sätt få fler medborgare att minska sitt avfall. Innehållet i kommunikationen skulle hämtas från rapporten ”Minska avfallet med 30 procent” (Ramboll för Kretslopp och Vatten, Göteborgs Stad, 2018).

Bland unga vuxna och barnfamiljer är gapet störst mellan uppgett och faktiskt beteende inom hållbarhetsområdet – det blev vår primära målgrupp. Denna grupp har ont om tid och behöver inspireras till beteendeförändring i de kanaler de redan är i. Vi valde därför att göra filmer till social media där kommunikationen i första hand har en tydlig livsstils inriktning, snarare än att trycka på argumentation och bevisföring.

Resultatet blev filmer som sprids i sociala medier, affisch till hemmet, annons och ett fördjupande material.

Avfall Sverige spred materialet till Sveriges kommuner, som använder det för att driva sitt arbete för hållbar utveckling lokalt.

 
logo_animation
 
whereismypony_avfallsverige_stylesheet
 
text_10satt
 
Whereismypony_bildmaner
 
 
whereismypony_slides
 
mobil_10sätt
 
Inlagg_some
 
whereismypony_co2