Hej!

Vi är Where is my pony – en strategisk kommunikations- och designbyrå som brinner för hållbar omställning. Ett litet, nyfiket och passionerat team av kreatörer, projektledare och strateger arbetar varje dag tillsammans för att skapa förändring för våra kunder inom näringsliv och offentlig sektor – förändring som betyder något. Vi sitter i supermysiga lokaler mitt Victoriapassagen i centrala Göteborg.

Nu söker vi en copywriter för uppdragsanställning eller som frilans.

Kort om arbetet
Tillsammans med projektledare, strateg, art director, digital designer och motion designer kommer du att arbeta för att skapa kreativ och effektiv kommunikation i utvalda uppdrag.  

Lite om dig
Precis som vi har du ett starkt engagemang för hållbarhet och vill bidra till omställningen genom att göra det du är bäst på. Du har koll på vad som händer i omvärlden, är en god analytiker och skriver med fingertoppskänsla för både målgrupp och situation. Vi utvecklas och lär hela tiden, så är du en nyfiken, intresserad och öppen person kommer du att trivas bra hos oss.

Du har:
* Relevant eftergymnasial utbildning.
* Minst tre års erfarenhet som copywriter, som frilans eller på byrå.
* Erfarenhet av att skriva i olika digitala kanaler (och kunskap om SEO).
* Kunskap om multichannel marknadsföring.
* Gärna också erfarenhet av beteendeförändrande kommunikation och/eller hållbarhetskommunikation.

Vi strävar efter att tillämpa ett mångfaldsperspektiv.

Uppdraget
Jobbet är en uppdragsanställning där vi tror att vi kommer behöva dig 1-3 dagar per vecka. Frilans funkar också utmärkt.

Anställningen
Jobbet är en tillsvidaretjänst på 100% med tillträde senast i september.

Sök nu!
Vi vill hitta dig så snart som möjligt. Välkommen att skicka ett personligt brev, CV och arbetsprover till anna.mighetto@whereismypony.se.

Du hittar mer om oss och vårt arbete på www.whereismypony.se

——–

Anna Mighetto
0734-458 378

Where is my pony AB
Södra Larmgatan 14 A (Viktoriapassagen)
411 16 Göteborg

Är det i gränssnittet mellan akademi och näringsliv vi hittar nycklarna till en snabbare omställning av samhället i hållbar riktning? Ja, åtminstone några av dem. Det menar Mattias Dahl, strateg och delägare på Where is my pony, och sedan 2020 också styrelseordförande i Miljöbron.

Först, vad är Miljöbron och vad gör ni?
Miljöbron skapar möjligheter för studenter att testa sin hållbarhetskunskap i praktiken och företag och organisationer får tillgång till ny kunskap som kan driva deras hållbarhetsarbete framåt. Dels genom studentprojekt, men också genom utbildning, rådgivning, rekrytering och andra konsulttjänster. Verksamheten finansieras i huvudsak av Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborgs universitet, Chalmers och andra högskolor. Men också av företagspartners och genom försäljning av tjänster.

Hur startade ditt engagemang i Miljöbron?
2014 blev jag kontaktad av Jacob Lagercrantz, som är initiativtagare och medgrundare till Miljöbron. Det fanns då ett behov av att utveckla och bredda verksamhetens inriktning. I samband med det ville man också utöka styrelsen med någon som hade erfarenhet av strategisk kommunikation och hållbarhetsfrågor. För mig har det varit väldigt givande att få bidra med det jag kan för att utveckla en viktig och intressant verksamhet.

Mattias Dahl, strateg och delägare på Where is my pony, och sedan 2020 också styrelseordförande i Miljöbron.

Sedan 2020 är du styrelseordförande, hur ser ert fokus ut nu?
Ja, efter sex år i styrelsen fick jag förtroendet att bli ordförande. Idag har vi ett betydligt bredare erbjudande än för några år sedan. Det handlar inte längre bara om att göra enstaka studentprojekt, utan om att hjälpa företag att ta ett helhetsgrepp om hållbarhetsfrågorna och integrera dem i affären. Med mer strukturerade studentprojekt och kringtjänster som ökar kraften i hållbarhetsarbetet.

Kan du ge några exempel?
Årets stora satsning är en e-learning i hållbarhet för näringslivet, med sikte på de globala målen för 2030. Vi har tagit fram ett gediget utbildningspaket som ger företag möjlighet att verkligen stärka sin hållbarhetskompetens inom hela organisationen. Utbildningen tillför inte bara kunskap i traditionell mening utan innehåller också praktiska verktyg som företagen kan använda för att utveckla sin egen, specifika verksamhet.

Hur ser det ut framåt, vilken roll ska Miljöbron ha?
Vi ska också i framtiden vara en stabil partner i gränssnittet mellan akademi och näringsliv. Det är en unik position som ger oss möjlighet att bidra till ökat kunskapsutbyte och därmed också en snabbare omställning i en tid när utvecklingen mot hållbarhet går väldigt fort. Att sänka tröskeln mellan akademi och samhälle ger stor utväxling och vi kommer att utveckla vårt erbjudande med fler värdeskapande tjänster för att stärka det ytterligare.

Hur ser du på samarbetet mellan Miljöbron och Where is my pony?
För Miljöbrons del är det viktigt att stärka sitt varumärke och kommunicera sina tjänster på ett bra sätt, och där hjälper Where is my pony till med både strategi, design och rådgivning. För Where is my pony är det också värdefullt att kunna erbjuda byråns kunder Miljöbrons resurser. Inte minst då studentsamarbeten som inte sällan resulterar i helt nya insikter, som i sin tur leder till handling. Men det viktigaste är kanske att vi i grunden jobbar mot samma mål om än med olika utgångspunkter – att hjälpa företag och organisationer att ställa om till en mer hållbar verksamhet.

111

Hej!

Vi är Where is my pony – en strategisk kommunikations- och designbyrå som brinner för hållbar omställning. Ett litet, nyfiket och passionerat team av kreatörer, projektledare och strateger arbetar varje dag tillsammans för att skapa viktig förändring för våra kunder inom näringsliv och offentlig sektor. Vi sitter i supermysiga lokaler mitt i Victoriapassagen i centrala Göteborg.

Nu söker vi en digital designer med UX kompetens till vårt gäng. Vi har mycket spännande på gång.

Om arbetet
Som digital designer är du en del av det kreativa teamet och samarbetar med projektledare, strateg, copy, Art Director och motion designer för att hjälpa våra kunder med kreativ och smart kommunikation i digitala kanaler. Du arbetar engagerat och proaktivt med de kunder och uppdrag du är involverad i, och är med och utvecklar vår affär ytterligare inom digital design. Du är grym på sociala medier och vill gärna vara med och utveckla hur vi kommunicerar vårt erbjudande där.

Om dig
Vi tror att du delar vår syn på hållbar kommunikation och är engagerad i omställningen mot ett hållbart samhälle. Kanske har du tröttnat på att göra ytterligare en företagssite som ingen besöker. Kanske är det något som skaver lite med de uppdrag du jobbar med idag? Kanske jobbar du redan delvis med hållbarhet och vill fortsätta utvecklas med oss. Oavsett bakgrund – du vill vara med och göra skillnad.

Vi tror att du är en form- och idéstark designer med en analytisk sida och med fokus på människors beteende. Du inspirerar och vägleder med erfarenhet och nyfikenhet, internt och mot våra uppdragsgivare. Inspirera och inspireras är högt värderat i en värld i förändring. Du utformar och genomför uppdrag från idé till produktion och vill ta ansvar hela vägen i mål.

Du har dokumenterad kunskap inom webbdesign och UX, och erfarenhet av att utforma starka berättelser, beteendeflöden och upplevelser i sociala medier och på webben och andra digitala arenor.

Vi utvecklas och lär hela tiden, så är du en nyfiken, intresserad och öppen person kommer du att trivas bra med oss. Du gillar att hänga med i vad som händer, utveckla och pröva nya vägar att påverka människors beteenden, med respekt och förståelse för människors liv. Vi är i en mycket rolig utvecklingsfas och vill ha med dig och dina idéer på den resan.

Vi tror att du har minst 2 års erfarenhet som digital designer, på byrå eller som frilansande konsult. I grunden har du en högskoleexamen inom digital design eller motsvarande. Har du erfarenhet av servicedesign, beteendeförändring eller hållbarhetsfrågor är det meriterande.

Det är viktigt för oss att hitta rätt kollega – därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Vi strävar också efter att tillämpa ett mångfaldsperspektiv.

Anställningen
Jobbet är en tillsvidaretjänst på 100% med tillträde senast i september.

Sök nu!
Vi arbetar med löpande urval och vill tillsätta tjänsten så snart som möjligt. Välkommen att skicka ett personligt brev och CV till anna.mighetto@whereismypony.se.

Du hittar mer om oss och vårt arbete på www.whereismypony.se

——–

Anna Mighetto
0734-458 378

Where is my pony AB
Södra Larmgatan 14 A (Viktoriapassagen)
411 16 Göteborg

Webinarie_resvinn_wmp

2021 startar starkt med intressant webinarium arrangerat av Chalmers industriteknik inom projektet Resvinn om hur butiker kan hjälpa sina kunder att minska sitt matsvinn. Kul att få visa upp vårt jobb so far och panelsamtalet gav oss många bra ideér till vårt forsatta arbete med guiden för minskat matsvinn!

Kika på webbinariet i efterhand > https://www.gotostage.com/channel/b55ba05e739245e791003103a3313bfd/recording/3e5bba429be545ff86df23bbb720aa90/watch

Läs även: https://whereismypony.se/en-undersokning-om-matsvinn/

header_resvinn_wmp_

Vi skickade ut en enkät i våra sociala kanaler för att kolla hur det står till med matsvinnsminimeringen i våra egna nätverk. Vi fick in 50 svar – ett bra och aktuellt komplement till vår kunskapsbank. Stort tack till alla som tog sig tid att svara!

Enligt vår undersökning var många bra på att minska sitt matsvinn, åtminstone skattade de sig själva ganska högt. En förklaring skulle kunna vara att man lätt överskattar sig själv i frågor som denna eller att det framförallt är de som är bra på att minska sitt matsvinn som svarar på en enkät som den här.

Förutom värdefull input till vårt vidare arbete med guiden fick vi många bra tips och ideér, här kommer några av dem.

Några beskriver hur de inspirerats av förebilder och kampanjer i sociala kanaler. Andra hur de börjat planera veckomenyer bättre och på så sätt minskat sitt matsvinn.

”Paul Svensson är en stor inspiratör och har bland annat skrivit Grönsaker A–Ö där han visar hur man tar tillvara hela grönsaken”.

Ett gäng beskriver hur de slutat titta på bäst-före-datum och luktar och tittar på maten istället. En annan berättar om att den lärt sig nya sätt att tänka genom en matlagningskurs där de endast lagat mat på svinn.

”Jag köper ofta ”kort datum”-varor och slänger in dem direkt i frysen när jag kommer hem.”

Någon har börjat köpa ”kort datum”-varor och slängt in i frysen för längre hållbarhet. En annan tipsar om att servera mat hemma som består av många olika små rätter (= kylskåpsrensning) eftersom alla i familjer ju inte alltid måste äta samma middag. Flera nämner att de använder appen Karma för att köpa ”överbliven mat” på ett smidigt sätt.

Tack för alla tips och tankar!

Tillsammans med en rad andra engagerade aktörer deltar Where is my pony i forskningsprojektet Resvinn, som syftar till att minska matsvinnet i samhället på olika sätt. Just nu jobbar vi med att ta fram en guide som visar hur restauranger, skolrestauranger och livsmedelsbutiker kan påverka sina gäster och kunder att minska sitt matsvinn hemma.

Länk till enkäten.
Mer om projektet.

Where is my pony är en strategisk kommunikations- och designbyrå med starkt fokus på hållbarhet. Vi är ett litet, sammansvetsat team av kreatörer, projektledare och strateger som arbetar för att skapa meningsfull förändring för kunder inom näringsliv och offentlig sektor. Vi sitter i fantastiska lokaler i Victoriapassagen i centrala Göteborg. Mer om oss och våra uppdrag hittar du på www.whereismypony.se

 

Nu söker vi en erfaren Motion Designer med AD-kompetens.

Kort om jobbet

Förutom animationer och film, webbdesign, digital design och UX kommer du också att jobba en del med grafisk design. Du är med från uppdragsstart till uppföljning, samarbetar med etablerade kunder och är med och rekryterar nya. Vi håller som bäst på att formera oss för framtiden och vi hoppas att du vill ta en aktiv del i förändringsarbetet.

Och lite om dig

Du är idérik, driftig och arbetar självständigt mot uppsatta mål. Du har lätt för att samarbeta och tycker om att bygga och dela kunskap och inspiration med dem du jobbar med. Du håller koll på vad som händer i omvärlden och inom ditt kompetensområde och vill utvecklas vidare.

Det här behöver du kunna

Du är infödd i Illustrator, Photoshop och Premiere och har flera års erfarenhet av att jobba med animationer och motion design i After Effects och Cinema4D. Kunskaper i Blender är ett plus. Du är van vid att skapa och hantera 3D från grunden eller från CAD (t ex step-filer) för att göra renderingar av objekt. Du behärskar till fullo rätt verktyg för webbdesign (Figma, Sketch eller liknande) för att visualisera dina idéer med skisser, wireframes och färdig design. Du har god kunskap i UX för webb och mobilapplikationer.

Du har erfarenhet av att arbeta i nära dialog med kunder och av att själv aktivt ta ansvar och utveckla dina kundrelationer. Har du erfarenhet av hållbarhetskommunikation eller har varit med om att arbeta med beteendepåverkan på digitala plattformar är det en klar fördel.

Sök nu!

Jobbet är en tillsvidaretjänst på 100%. Vi behöver dig så snart som möjligt, helst senast 1 mars 2021. Din ansökan med portfolio, CV och personligt brev mejlar du till Anna Mighetto, anna.mighetto@whereismypony.se. Välkommen!

 

Hur ser hållbarhetschefer på sitt arbete, och hur kommer de vidare när de första stora stegen är tagna? I rapporten ”Och nu då?”, gjord på uppdrag av Where is my pony i samarbete med kandidatprogrammet Globala studier vid Göteborgs universitet och Miljöbron delar hållbarhetsansvariga vid ett antal stora och medelstora svenska företag med sig av sina erfarenheter.

Hållbarhetsfrågorna hamnar ofta i skuggan av andra frågor
Alla tillfrågade ser ett ökande intresse för hållbarhet, vilket har resulterat i högre krav från företagsledningar, kunder och leverantörer. Men många vittnar också om att hållbarhetsfrågorna trots det ofta hamnar i skuggan av andra frågor. Det är inte alltid det finns tydliga visioner och handlingsplaner för hur kraven ska mötas. Generellt tycker respondenterna att den interna kunskapen om hållbarhet på företagen är för låg, och efterlyser mer och bättre kommunikation. Med hjälp av ökad intern kunskap skulle många vilja ”bygga bort sin roll” så som den är utformad idag och istället få en övergripande, sammanhållande funktion eller fungera som mer som expert och stöd. Så här säger en hållbarhetschef om sin situation.

Jag pratade om detta med några kollegor som har samma roll och vi kom fram till detta att vi försöker bygga bort oss själva. Att hållbarhet har man sett som en funktion, ett ben precis som man kan fokusera på säkerhet. Hållbarhet ska ju vara ett paraply. Så man kan inte jobba med alla saker operativt. Om jag själv skulle driva alla de grejerna som ingår under det paraplyet hade jag ju burit nästan hela bolaget på mina axlar […]

Det som egentligen är målsättningen är att jobba in hållbarhetstänket i de processer som redan finns och det handlar mycket om kommunikationsaspekter […] Jag tror dels att det handlar om att sprida kunskapen internt så att andra får verktygen för att arbeta med det på sina lokala platser i företaget och sen också att så mycket som möjligt försöka bygga in det i existerande processer och aktiviteter, så det är min målsättning och vi är på väg dit, det efterfrågas så pass mycket.”

Hela rapporten
Vill du läsa hela rapporten, boka in en föreläsning eller diskutera hur bättre kommunikation kan hjälpa dig på traven i ditt hållbarhetsarbete? Ta kontakt med oss! whereismypony.se/kontakt

”Och nu då?” är skriven av Mim Westberg-Johanesson, student vid kandidatprogrammet Globala Studier vid Göteborgs universitet, som ett projektarbete vid Where is my pony.

 

 

Hållbarhet är affärskritiskt. Det är en av de viktigaste insikterna som studenterna på IHM:s utbildning Hållbarhet inom E-handel får med sig från delkursen Konsumentdriven hållbarhet. Where is my pony svarar för både kursinnehåll och föreläsningar.

– Min ambition är hjälpa andra att börja se på de här frågorna ur ett bredare perspektiv. En stor del av hållbarhetsarbetet har hittills drivits framåt av teknik, naturvetenskap och ekonomi, men idag står det allt tydligare att det mänskliga och kulturella perspektivet krävs för att vi ska lyckas med den här omställningen, säger Where is my ponys grundare Agnes Backegårdh som jobbat med hållbarhetsdriven affärskommunikation sedan byrån startade för drygt 10 år sedan.

– Vår uppgift är att hjälpa våra kunder att navigera och kommunicera i en verklighet som ställer helt andra krav än förr men som också skapar helt nya affärsmöjligheter.

Läs mer om utbildningen och samarbetet på: ihm.se/i-fokus/blogg/where-is-my-pony-driver-hallbarhet-och-kommunikation/

Intresserad av att gå utbildningen eller ta del av en föreläsning? Kontakta oss!

Miljöbron_ponnyn_header

Where is my pony är stolt partner till Miljöbron. Tillsammans genomför vi insiktsbyggande undersökningar och omvärldsanalyser på hållbarhetsområdet. Sedan 2020 är vår projektledare och strateg Mattias Dahl även ordförande i Miljöbrons styrelse, som han varit engagerad i sedan 2015.

Vill du undersöka hur ni kan driva på en hållbar förändring i er verksamhet? Kontakta oss!

Mer om Miljöbron hittar du här > miljobron.se

 

Header_webbinlägg_20201116

Trots minskande vinster och permitterad personal anser de flesta bolag att pandemin satt fart på deras hållbarhetsarbete. Detta enligt en färsk undersökning från Aktuell Hållbarhet, DI och Lunds universitet.

69 procent av bolagen uppger att de ser krisen som en chans att ställa om mot ett mer hållbart arbetssätt. 24 procent uppger att de ökat sitt fokus på hållbarhet i samband med pandemin, och 11 procent att de ökat sina investeringar på området.

Pandemin har inneburit tid till att tänka förändring och många passar på att skruva på sin affärsidé i en mer hållbar riktning. Närmare hälften av bolagen menar att de förändringar de genomför är permanenta.

Läs mer på: www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/hallbara-bolag/hallbara-bolag-2020-pandemin-satter-fart-pa-bolagens-hallbarhetsarbete/

Kontakta oss om du vill ha hjälp med att sätta fart på ditt eget hållbarhetsarbete!
anna.m@whereismypony.se