Webinarie_resvinn_wmp

2021 startar starkt med intressant webinarium arrangerat av Chalmers industriteknik inom projektet Resvinn om hur butiker kan hjälpa sina kunder att minska sitt matsvinn. Kul att få visa upp vårt jobb so far och panelsamtalet gav oss många bra ideér till vårt forsatta arbete med guiden för minskat matsvinn!

Kika på webbinariet i efterhand > https://www.gotostage.com/channel/b55ba05e739245e791003103a3313bfd/recording/3e5bba429be545ff86df23bbb720aa90/watch

Läs även: https://whereismypony.se/en-undersokning-om-matsvinn/

header_resvinn_wmp_

Vi skickade ut en enkät i våra sociala kanaler för att kolla hur det står till med matsvinnsminimeringen i våra egna nätverk. Vi fick in 50 svar – ett bra och aktuellt komplement till vår kunskapsbank. Stort tack till alla som tog sig tid att svara!

Enligt vår undersökning var många bra på att minska sitt matsvinn, åtminstone skattade de sig själva ganska högt. En förklaring skulle kunna vara att man lätt överskattar sig själv i frågor som denna eller att det framförallt är de som är bra på att minska sitt matsvinn som svarar på en enkät som den här.

Förutom värdefull input till vårt vidare arbete med guiden fick vi många bra tips och ideér, här kommer några av dem.

Några beskriver hur de inspirerats av förebilder och kampanjer i sociala kanaler. Andra hur de börjat planera veckomenyer bättre och på så sätt minskat sitt matsvinn.

”Paul Svensson är en stor inspiratör och har bland annat skrivit Grönsaker A–Ö där han visar hur man tar tillvara hela grönsaken”.

Ett gäng beskriver hur de slutat titta på bäst-före-datum och luktar och tittar på maten istället. En annan berättar om att den lärt sig nya sätt att tänka genom en matlagningskurs där de endast lagat mat på svinn.

”Jag köper ofta ”kort datum”-varor och slänger in dem direkt i frysen när jag kommer hem.”

Någon har börjat köpa ”kort datum”-varor och slängt in i frysen för längre hållbarhet. En annan tipsar om att servera mat hemma som består av många olika små rätter (= kylskåpsrensning) eftersom alla i familjer ju inte alltid måste äta samma middag. Flera nämner att de använder appen Karma för att köpa ”överbliven mat” på ett smidigt sätt.

Tack för alla tips och tankar!

Tillsammans med en rad andra engagerade aktörer deltar Where is my pony i forskningsprojektet Resvinn, som syftar till att minska matsvinnet i samhället på olika sätt. Just nu jobbar vi med att ta fram en guide som visar hur restauranger, skolrestauranger och livsmedelsbutiker kan påverka sina gäster och kunder att minska sitt matsvinn hemma.

Länk till enkäten.
Mer om projektet.

Where is my pony är en strategisk kommunikations- och designbyrå med starkt fokus på hållbarhet. Vi är ett litet, sammansvetsat team av kreatörer, projektledare och strateger som arbetar för att skapa meningsfull förändring för kunder inom näringsliv och offentlig sektor. Vi sitter i fantastiska lokaler i Victoriapassagen i centrala Göteborg. Mer om oss och våra uppdrag hittar du på www.whereismypony.se

 

Nu söker vi en erfaren Motion Designer med AD-kompetens.

Kort om jobbet

Förutom animationer och film, webbdesign, digital design och UX kommer du också att jobba en del med grafisk design. Du är med från uppdragsstart till uppföljning, samarbetar med etablerade kunder och är med och rekryterar nya. Vi håller som bäst på att formera oss för framtiden och vi hoppas att du vill ta en aktiv del i förändringsarbetet.

Och lite om dig

Du är idérik, driftig och arbetar självständigt mot uppsatta mål. Du har lätt för att samarbeta och tycker om att bygga och dela kunskap och inspiration med dem du jobbar med. Du håller koll på vad som händer i omvärlden och inom ditt kompetensområde och vill utvecklas vidare.

Det här behöver du kunna

Du är infödd i Illustrator, Photoshop och Premiere och har flera års erfarenhet av att jobba med animationer och motion design i After Effects och Cinema4D. Kunskaper i Blender är ett plus. Du är van vid att skapa och hantera 3D från grunden eller från CAD (t ex step-filer) för att göra renderingar av objekt. Du behärskar till fullo rätt verktyg för webbdesign (Figma, Sketch eller liknande) för att visualisera dina idéer med skisser, wireframes och färdig design. Du har god kunskap i UX för webb och mobilapplikationer.

Du har erfarenhet av att arbeta i nära dialog med kunder och av att själv aktivt ta ansvar och utveckla dina kundrelationer. Har du erfarenhet av hållbarhetskommunikation eller har varit med om att arbeta med beteendepåverkan på digitala plattformar är det en klar fördel.

Sök nu!

Jobbet är en tillsvidaretjänst på 100%. Vi behöver dig så snart som möjligt, helst senast 1 mars 2021. Din ansökan med portfolio, CV och personligt brev mejlar du till Anna Mighetto, anna.mighetto@whereismypony.se. Välkommen!

 

Hur ser hållbarhetschefer på sitt arbete, och hur kommer de vidare när de första stora stegen är tagna? I rapporten ”Och nu då?”, gjord på uppdrag av Where is my pony i samarbete med kandidatprogrammet Globala studier vid Göteborgs universitet och Miljöbron delar hållbarhetsansvariga vid ett antal stora och medelstora svenska företag med sig av sina erfarenheter.

Hållbarhetsfrågorna hamnar ofta i skuggan av andra frågor
Alla tillfrågade ser ett ökande intresse för hållbarhet, vilket har resulterat i högre krav från företagsledningar, kunder och leverantörer. Men många vittnar också om att hållbarhetsfrågorna trots det ofta hamnar i skuggan av andra frågor. Det är inte alltid det finns tydliga visioner och handlingsplaner för hur kraven ska mötas. Generellt tycker respondenterna att den interna kunskapen om hållbarhet på företagen är för låg, och efterlyser mer och bättre kommunikation. Med hjälp av ökad intern kunskap skulle många vilja ”bygga bort sin roll” så som den är utformad idag och istället få en övergripande, sammanhållande funktion eller fungera som mer som expert och stöd. Så här säger en hållbarhetschef om sin situation.

Jag pratade om detta med några kollegor som har samma roll och vi kom fram till detta att vi försöker bygga bort oss själva. Att hållbarhet har man sett som en funktion, ett ben precis som man kan fokusera på säkerhet. Hållbarhet ska ju vara ett paraply. Så man kan inte jobba med alla saker operativt. Om jag själv skulle driva alla de grejerna som ingår under det paraplyet hade jag ju burit nästan hela bolaget på mina axlar […]

Det som egentligen är målsättningen är att jobba in hållbarhetstänket i de processer som redan finns och det handlar mycket om kommunikationsaspekter […] Jag tror dels att det handlar om att sprida kunskapen internt så att andra får verktygen för att arbeta med det på sina lokala platser i företaget och sen också att så mycket som möjligt försöka bygga in det i existerande processer och aktiviteter, så det är min målsättning och vi är på väg dit, det efterfrågas så pass mycket.”

Hela rapporten
Vill du läsa hela rapporten, boka in en föreläsning eller diskutera hur bättre kommunikation kan hjälpa dig på traven i ditt hållbarhetsarbete? Ta kontakt med oss! whereismypony.se/kontakt

”Och nu då?” är skriven av Mim Westberg-Johanesson, student vid kandidatprogrammet Globala Studier vid Göteborgs universitet, som ett projektarbete vid Where is my pony.

 

 

Hållbarhet är affärskritiskt. Det är en av de viktigaste insikterna som studenterna på IHM:s utbildning Hållbarhet inom E-handel får med sig från delkursen Konsumentdriven hållbarhet. Where is my pony svarar för både kursinnehåll och föreläsningar.

– Min ambition är hjälpa andra att börja se på de här frågorna ur ett bredare perspektiv. En stor del av hållbarhetsarbetet har hittills drivits framåt av teknik, naturvetenskap och ekonomi, men idag står det allt tydligare att det mänskliga och kulturella perspektivet krävs för att vi ska lyckas med den här omställningen, säger Where is my ponys grundare Agnes Backegårdh som jobbat med hållbarhetsdriven affärskommunikation sedan byrån startade för drygt 10 år sedan.

– Vår uppgift är att hjälpa våra kunder att navigera och kommunicera i en verklighet som ställer helt andra krav än förr men som också skapar helt nya affärsmöjligheter.

Läs mer om utbildningen och samarbetet på: ihm.se/i-fokus/blogg/where-is-my-pony-driver-hallbarhet-och-kommunikation/

Intresserad av att gå utbildningen eller ta del av en föreläsning? Kontakta oss!

Miljöbron_ponnyn_header

Where is my pony är stolt partner till Miljöbron. Tillsammans genomför vi insiktsbyggande undersökningar och omvärldsanalyser på hållbarhetsområdet. Sedan 2020 är vår projektledare och strateg Mattias Dahl även ordförande i Miljöbrons styrelse, som han varit engagerad i sedan 2015.

Vill du undersöka hur ni kan driva på en hållbar förändring i er verksamhet? Kontakta oss!

Mer om Miljöbron hittar du här > miljobron.se

 

Header_webbinlägg_20201116

Trots minskande vinster och permitterad personal anser de flesta bolag att pandemin satt fart på deras hållbarhetsarbete. Detta enligt en färsk undersökning från Aktuell Hållbarhet, DI och Lunds universitet.

69 procent av bolagen uppger att de ser krisen som en chans att ställa om mot ett mer hållbart arbetssätt. 24 procent uppger att de ökat sitt fokus på hållbarhet i samband med pandemin, och 11 procent att de ökat sina investeringar på området.

Pandemin har inneburit tid till att tänka förändring och många passar på att skruva på sin affärsidé i en mer hållbar riktning. Närmare hälften av bolagen menar att de förändringar de genomför är permanenta.

Läs mer på: www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/hallbara-bolag/hallbara-bolag-2020-pandemin-satter-fart-pa-bolagens-hallbarhetsarbete/

Kontakta oss om du vill ha hjälp med att sätta fart på ditt eget hållbarhetsarbete!
anna.m@whereismypony.se

Hur kommunicerar du ditt hållbarhetsarbete bäst?

Vi ville ta reda på hur företag ser på sitt hållbarhetsarbete och hur de kommunicerar kring det. Vad funkar? Vilka rädslor finns? Och vilken affärsmässig påverkan har det? Genom ett samarbete med Handelshögskolan Göteborg och Miljöbron genomförde vi en undersökning kring ämnet.

’’Vi försökte. Det gick bajs. Men vi lovar att bli bättre.’’ Citatet kommer från Kitty Ehn som är press och PR-ansvarig på SPP från en intervju angående verksamhetens hållbarhetkommunikation. Det här citatet blev även titeln på den kandidatuppsats som skrevs av studenter från Handelshögskolan med underlag från undersökningen. Syftet med rapporten var att beskriva olika företags uppfattning kring konsumenters reaktion på hållbarhetskommunikation och analysera hur det här styr hur företag agerar. Det här resulterade i slutsatser om hur företag kan agera för att nå konsumenter på ett sätt som skapar en positiv uppfattning om det hållbarhetsarbete företaget utför. Dessutom ledde undersökningen till en hel del värdefulla insikter för den som vill vässa sitt sätt att jobba framåt. Ett antal företag och organisationer medverkade i undersökningen och nedan kan du få en inblick i deras tankar kring att jobba hållbart.

’’För femton år sedan var det nydanande att prata om hållbarhet. Nu är det en hygienfaktor,’’ säger Marcus Johansson som är sälj- & marknadschef på GodEl. Det här tyder på insikten att det inte räcker med att göra något bra. Om hållbarhetsarbetets koppling till kärnverksamheten inte är tydlig blir den positiva effekten mycket sämre och kan i värsta fall uppfattas som greenwashing. Det här är något som Länsförsäkringar tar upp och svarar på, och berättar även om rädslan av att det kan skapa en motsatt effekt på varumärket snarare än det positiva utfallet man hoppats på.

Kenneth Hultgren, marknadschef på Nordic Choice, berättar om rädslan att bemöta diskussion kring hållbarhet. ’’Vi märker ganska tydligt att det är frågor där det finns många kunniga. Och ibland skrämmer det. Jobbar man i reception eller restaurang kan det vara läskigt att ge sig in i en diskussion kring hållbarhetsfrågor, för man vet aldrig vem som sitter mittemot.’’ Men ett hållbarhetsarbete måste inte vara misslyckat för att det gick dåligt. Kenneth Hultgren fortsätter att berätta: ’’Spring! Hitta på̊ saker! merparten av de galna idéerna går fel, men de som går bra, går jäkligt bra och det kommer vi fortsätta med. Så yes, vi gör massa saker där utfallet inte blir vad vi hoppats. Samtidigt gör vi saker som blir grymma och då blir det riktigt, riktigt bra. Men jag har aldrig varit med om att en insats får motsatt effekt och blir direkt miljöfarlig.’’ Och det här håller flertal företag med om, bland annat uttrycker Elin Svanström, Brand Management på Volvo: ’’Det gick inte hela vägen, men vi försökte.’’

Idag måste företag förhålla sig till ämnet hållbarhet. Det gäller att visa konsumenten att företaget är intresserade av ämnet, håller jämna steg med utvecklingen men främst hur man arbetar med hållbarhet. Rädslan av att misslyckas och få motsatt effekt finns där. Men nyckeln till att bygga upp ett förtroende samt rädda ett eventuellt snedsteg är att kommunicera mera. Kommunicera om såväl med- som motgångar. Kommunicera om försök och mål. Berätta för konsumenter att företaget vill bli bättre på det man gör.

Vill du veta mer? Maila oss gärna!
Boka oss för en föreläsning där vi berättar mer om vårt arbete inom kommunikationsområdet, hållbarhet och den här undersökningen.
Maila: anna.m@whereismypony.se

Vi vill också passa på att tacka Johanna, Fredrik och Simon som skrivit kandidatuppsatsen för en intressant inblick i resultatet.

Vill du ha rapporten i sin helhet?
Maila oss: hej@whereismypony.se

Resklar_whereismypony

Where is my pony deltar i ett spännande forskningsprojekt tillsammans med Chalmers industriteknik, Nordish Market och Restauranglabbet. Projektet har fått finansiering av Vinnova genom utlysningen “Innovationer i krisens spår”.
Covid-19 har påverkat hela samhället och inneburit helt nya utmaningar som kräver nya lösningar.

Projektet “Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän”, kort RESK(L)AR, ska genom en innovativ logistiklösning göra det möjligt att förse personer i riskgrupper med hållbar mat från restauranger.

Where is my Ponys roll är att målgruppsanalysera, budskapformulering och kanalstrategi. Vi ser fram emot att delta i projektet tillsammans med starka och innovativa projektmedlemmar.

Här hittar du pressmeddelandet.

låda_light

Vi på Where is my pony har fokuserat på hållbarhetskommunikation i tio år. Därför är det fantastiskt att se hur samhälle, företag och individer nu arbetar för att ställa om Sverige i hållbar riktning, i stort och smått.

Ett av våra senaste uppdrag handlar just om  att förändra beteenden. För att minska användningen av engångsförpackningar och nedskräpning har Göteborgs Stad, Göteborg & co, Avenyföreningen och Innerstaden Göteborg tagit ett gemensamt initiativ till förändring. Under temat engångsfritt i city jobbar nu en rad företag och restauranger för att få fler att köpa lunch i egen medhavd matlåda, istället för att använda engångsförpackningar. Att få människor att ändra vanor är alltid en kommunikativ utmaning, i synnerhet om det innebär att gå från något väldigt bekvämt till något inte fullt lika bekvämt.

Hur lyckas  man? Genom att lyssna på användarna, hitta beteendebarriärerna och överbrygga dem med skarpa insikter. Gå före, normera, nudga, visa, uppmuntra, samarbeta och sprida budskapet. Alternativet, att fortsätta använda flera tiotals miljoner engångsmatlåder varje år (jo, så mycket slängs bara i Göteborg!) är liksom inte rimligt. Så någonstans känner nog de flesta att en förändring är nödvändig. Och ju fler som slås av tanken och sluter upp bakom idén desto större blir förstås effekten.

Vårt engagemang och uppdrag som det här ger oss energi att fortsätta göra vad vi kan för att påverka och förändra beteenden genom det vi kan bäst – kommunikation. Nyfiken på att veta mer om våra erfarenheter inom hållbarhetskommunikation och vad vi kan göra för din organisation? Våra case hittar du här.