Generation Z på sociala medier

Generation Z - 4 tips om hur du når dem på sociala medier

Vad brinner framtidens målgrupp för och vad vill de helst se på sociala medier? Svaret finns bland annat i kärnvärden och innehåll över flera kanaler. Vi har djupdykt i Instagrams senaste rapport för att ta reda på vilka trender som är viktigast för Generation Z. Här kommer 4 tips om hur du når dem på sociala medier.

1. Hållbarhet

50 procent av generation z uppger att de kommer köpa kläder second hand eller själva göra sina kläder

Trots att modeföretagen gjorde allt de kunde för att hålla sig ajour med förra årets core-trender, väljer Generation Z hållbara alternativ framför fast fashion. Hälften av de tillfrågade uppger att de kommer köpa kläder second hand eller själva skapa sina kläder.

2. Aktivism

Generation z på sociala medier 30 procent

Generation Z är en aktivistisk generation där majoriteten använder sina sociala plattformar för att engagera sig i och belysa olika frågor som de bryr sig om. T.ex. säger 30% att deras köp grundar sig i vilka värderingar de står för.

3. Virtuella smakupplevelser

68 procent säger att de upptäcker nya smakkulturer genom rörligt innehåll och virala trender

Generation Z förväntar sig att deras favoritkreatörer breddar sig till flera olika plattformar och kanaler för att dela sitt innehåll. T.ex. säger över 40% att de skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör.

4. Fler format

40 procent skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör

Generation Z förväntar sig att deras favoritkreatörer breddar sig till flera olika plattformar och kanaler för att dela sitt innehåll. T.ex. säger över 40% att de skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör.

Vill du veta mer om hur du når framtidens målgrupp?