Artikel

Hur lyckas vi ändra beteenden genom kommunikation?

Vi på Where is my pony har fokuserat på hållbarhetskommunikation i tio år. Därför är det fantastiskt att se hur samhälle, företag och individer nu arbetar för att ställa om Sverige i hållbar riktning, i stort och smått.

Ett av våra senaste uppdrag handlar just om  att förändra beteenden. För att minska användningen av engångsförpackningar och nedskräpning har Göteborgs Stad, Göteborg & co, Avenyföreningen och Innerstaden Göteborg tagit ett gemensamt initiativ till förändring. Under temat engångsfritt i city jobbar nu en rad företag och restauranger för att få fler att köpa lunch i egen medhavd matlåda, istället för att använda engångsförpackningar. Att få människor att ändra vanor är alltid en kommunikativ utmaning, i synnerhet om det innebär att gå från något väldigt bekvämt till något inte fullt lika bekvämt.

Hur lyckas  man? Genom att lyssna på användarna, hitta beteendebarriärerna och överbrygga dem med skarpa insikter. Gå före, normera, nudga, visa, uppmuntra, samarbeta och sprida budskapet. Alternativet, att fortsätta använda flera tiotals miljoner engångsmatlåder varje år (jo, så mycket slängs bara i Göteborg!) är liksom inte rimligt. Så någonstans känner nog de flesta att en förändring är nödvändig. Och ju fler som slås av tanken och sluter upp bakom idén desto större blir förstås effekten.

Vårt engagemang och uppdrag som det här ger oss energi att fortsätta göra vad vi kan för att påverka och förändra beteenden genom det vi kan bäst – kommunikation.

Nyfiken på att veta mer om våra erfarenheter inom hållbarhetskommunikation och vad vi kan göra för din organisation?