Affärsnytta av er hållbarhetsrapport

6 tips - Så gör du din hållbarhetsrapport till affärsnytta

Hållbarhetsrapporten är viktig för att er verksamhets hållbarhetsarbete ska kunna granskas och förstås. Hur hållbarhetsrapporten är uppbyggd och formgiven har såklart stor betydelse för förståelsen av innehållet. Men ta gärna ett steg till och använd hållbarhetsrapportens innehåll för att väcka intresse och engagemang kring hur er verksamhet bidrar till en hållbar framtid. Är du nyfiken på hur ni går från koldioxidhalter och utsläppskurvor till engagerande kommunikation? Här är 6 konkreta tips på hur ni gör affärsnytta av er hållbarhetsrapport.

1. Dröm större kring er kommunikation

Dröm större kring er kommunikation! Ställ frågor som hur kommunikationen driver ert hållbarhetsarbete framåt. Sätt mål och låt dem ligga till grund för ambitionsnivån, vad ni ska prata om och med vilka. Kommunicera sedan dessa mål i hållbarhetsrapporten.

2. Fokusera där ni har hög påverkan

Fokusera på områden i hållbarhetsrapporten där ni har hög påverkan och som engagerar. Lyft sedan dessa områden i er kommunikation för att sticka ut och för att skapa tydlighet, både internt och externt. Det lockar även läsarna till att grotta in sig i hela eran hållbarhetsrapport.

3. Bli bästis med er målgrupp

Bli bästis med eran målgrupp. Faktan måste finnas på plats, men beröra och motivera målgruppen gör vi främst genom att väcka känslor. Vad får deras hjärtan att bulta, hur förgyller ert hållbarhetsarbete deras vardag?

4. Var aktuell och relevant

Titta er omkring. Vad pågår i omvärlden just nu och vilka trender finns gällande hållbarhetskommunikation? Vad händer om ni tänker utanför den annars så vanliga gröna färgen och ord som hållbar, klimatsmart eller bättre miljöval? Utmana er själva och undersök hållbarhetskommunikationens möjlighet att stärka er position och ert varumärke.

5. Intern kommunikation

Engagera dina kollegor och servera dem information på silverfat. Vi uppskattar lättillgänglig information och anpassade budskap i vår vardag. Internt är en stark berättelse viktig för att skapa engagemang på vår arbetsplats.

6. Berätta om hur det går

Slutligen, följ upp effekten och berätta hur det går! Många har länge pratat om vad de har för mål och vision, men glöm inte att det är helt okej att skryta om framsteg och utveckling! Genom att lyfta effekten av ert arbete hittills blir frågan mer konkret och enklare att relatera till.

Behöver ni stöttning med er hållbarhetskommunikation? Vi hjälper gärna till!