Sveriges största kollaborativa bi-hotell

Art Direction / Design / Event / Hållbarhet / Konceptutveckling

Läget för bina är akut, både i Sverige och ute i världen. En tredjedel av Sveriges 270 arter av vildbin är hotade och ett av skälen till detta är bristen på bostäder. För att råda bot på problemet och lyfta frågan fick vi uppdraget att ta fram idé, design och kommunikation för det som blev Sveriges största kollaborativa bi-hotell. Bi-hotellet skapades tillsammans med Naturskyddsföreningen, Luger (arrangör av Way Out West) och Park- och naturförvaltningen och hade sin premiär under Way Out West i Slottsskogen. Nu har Göteborgs Park- och naturförvaltning tagit över bi-hotellet som kommer att stå kvar i Slottsskogen flera år framöver.

Klart för incheckning!

Tack Emil Larsson som byggde hotellet. Tack också till Patrik Larsson för tips och ideér!

Läget för bina är akut, både i Sverige och ute i världen. En tredjedel av Sveriges 270 arter av vildbin är hotade och ett av skälen till detta är bristen på bostäder. För att råda bot på problemet och lyfta frågan fick vi uppdraget att ta fram idé, design och kommunikation för det som blev Sveriges största kollaborativa bi-hotell. Bi-hotellet skapades tillsammans med Naturskyddsföreningen, Luger (arrangör av Way Out West) och Park- och naturförvaltningen och hade sin premiär under Way Out West i Slottsskogen. Nu har Göteborgs Park- och naturförvaltning tagit över bi-hotellet som kommer att stå kvar i Slottsskogen flera år framöver.

Klart för incheckning!

Tack Emil Larsson som byggde hotellet. Tack också till Patrik Larsson för tips och ideér!

Kan vi starta en folkrörelse?

Art Direction / Design / Event / Hållbarhet / Kommunikation / Konceptutveckling / PR / Tjänstedesign

Förvaltningen Kretslopp och vatten och Göteborg & Co jobbar för ett helt engångsfritt Kulturkalas 2021. Det är ett mål som kräver en del. Det handlar både om att ta fram smarta logistiklösningar och skapa beteendeförändring hos besökarna. Det finns många evenemang och festivaler runt om i världen som hittat engångsfria lösningar, det visar att det är möjligt.

På evenemang används mängder av engångsmaterial, så som sugrör, engångsbestik, papperservetter och mat i engångslådor. För att komma ett steg på vägen mot ett engångsfritt Kulturkalas 2021 satsas det i år på en helt engångsfri matzon: Green corner, rabatt om man handlar i egen matlåda, kranvattenposter runt om i stan, krav på ekologiska varor till matförsäljarna, inga onödiga portionsförpackningar.

Where is my pony fick i uppdrag att skapa kommunikation kring detta. Vi valde att sätta matlådan i fokus på ett nytt sätt. Kan hämta mat i egen låda bli en ny folkrörelse? Tillsammans med statistik, bilder och goda exempel från evenemang i andra länder bygger vi fyra kommunikationsplatser på Kulturkalaset i augusti, kom på besök!

Förvaltningen Kretslopp och vatten och Göteborg & Co jobbar för ett helt engångsfritt Kulturkalas 2021. Det är ett mål som kräver en del. Det handlar både om att ta fram smarta logistiklösningar och skapa beteendeförändring hos besökarna. Det finns många evenemang och festivaler runt om i världen som hittat engångsfria lösningar, det visar att det är möjligt.

På evenemang används mängder av engångsmaterial, så som sugrör, engångsbestik, papperservetter och mat i engångslådor. För att komma ett steg på vägen mot ett engångsfritt Kulturkalas 2021 satsas det i år på en helt engångsfri matzon: Green corner, rabatt om man handlar i egen matlåda, kranvattenposter runt om i stan, krav på ekologiska varor till matförsäljarna, inga onödiga portionsförpackningar.

Where is my pony fick i uppdrag att skapa kommunikation kring detta. Vi valde att sätta matlådan i fokus på ett nytt sätt. Kan hämta mat i egen låda bli en ny folkrörelse? Tillsammans med statistik, bilder och goda exempel från evenemang i andra länder bygger vi fyra kommunikationsplatser på Kulturkalaset i augusti, kom på besök!

Matavfallspiloterna

Art Direction / Content / Copywriting / Design / Hållbarhet / Kommunikation / Konceptutveckling / Socialt / Strategi / Tjänstedesign

Hur kan vi få fler att sortera ut sitt matavfall? Mycket pekar på att det inte i första hand är en kunskapsfråga. Vad är det då? Vi föreslog att projektet skulle drivas som ett tjänstedesignsprojekt. Det innebär att lösningar utvecklas och testas i nära samarbete med målgrupperna.

Vi skapade Matavfallspiloterna tillsammans med Göteborgs Stad – Kretslopp och vatten, ett pilotprojekt i nordöstra Göteborg med intervjuer och platsbesök hos boende i området. Insikterna från det arbetet låg till grund för hypoteser som testades med konkreta insatser och kommunikation i tre olika nivåer. Resultatet blev att insamlingen ökade med 50–150% och projektet har fått värdefulla insikter och hårda data för en bredare lansering.

Hur kan vi få fler att sortera ut sitt matavfall? Mycket pekar på att det inte i första hand är en kunskapsfråga. Vad är det då? Vi föreslog att projektet skulle drivas som ett tjänstedesignsprojekt. Det innebär att lösningar utvecklas och testas i nära samarbete med målgrupperna.

Vi skapade Matavfallspiloterna tillsammans med Göteborgs Stad – Kretslopp och vatten, ett pilotprojekt i nordöstra Göteborg med intervjuer och platsbesök hos boende i området. Insikterna från det arbetet låg till grund för hypoteser som testades med konkreta insatser och kommunikation i tre olika nivåer. Resultatet blev att insamlingen ökade med 50–150% och projektet har fått värdefulla insikter och hårda data för en bredare lansering.

Återbruket och Fixoteken

Art Direction / Copywriting / Design / Hållbarhet / Illustration / Kommunikation / Konceptutveckling

Göteborgs Stad driver flera verksamheter och projekt som ska göra det enklare för göteborgarna att konsumera hållbart. Återbruket och Fixoteken är två aktuella exempel där Where is pony har varit med och utvecklat koncept och form.

Återbruket vid Kretsloppsparken Alelyckan säljer begagnat byggmaterial. I samband med Återbrukets 10-årsjubiléum tog Where is my pony fram en designplattform, ideér för ombyggnation, social media och en profilerande dörrmålning.

Hösten 2017 öppnade också ett antal kvartersnära återbrukscentraler – Fixotek – på olika platser i staden. Här kan man reparera, byta ut, bygga om och uppgradera sina begagnade grejer. Själva återanvände vi designplattformen från Återbruket i koncept och kommunikation.

Illustratör, Återbruket: Linnea Puranen.
Foto: Fixoteket, Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad driver flera verksamheter och projekt som ska göra det enklare för göteborgarna att konsumera hållbart. Återbruket och Fixoteken är två aktuella exempel där Where is pony har varit med och utvecklat koncept och form.

Återbruket vid Kretsloppsparken Alelyckan säljer begagnat byggmaterial. I samband med Återbrukets 10-årsjubiléum tog Where is my pony fram en designplattform, ideér för ombyggnation, social media och en profilerande dörrmålning.

Hösten 2017 öppnade också ett antal kvartersnära återbrukscentraler – Fixotek – på olika platser i staden. Här kan man reparera, byta ut, bygga om och uppgradera sina begagnade grejer. Själva återanvände vi designplattformen från Återbruket i koncept och kommunikation.

Illustratör, Återbruket: Linnea Puranen.
Foto: Fixoteket, Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten.

Besök en annan tid

Branding / Copywriting / Design / Kommunikation / Print / Skyltning

Strax utanför Kungsbacka ligger Äskhult, en oskiftad by med anor från 1500-talet. En fantastisk destination för alla som vill uppleva en annan tid. På riktigt. I Äskhult kan man dyka ner i historien, förkovra sig i byggnadsvård, titta på djuren eller pröva på att kärna smör. Bara för att nämna något. För att attrahera nya målgrupper och locka fler besökare inför säsongen 2016 behövdes en ompositionering av varumärket. Where is my pony utarbetade plattformar för varumärke och kommunikation, med en ny grafisk profil och målgruppsanpassade budskap samt strategi för social media.

Uppdragsgivare: Kungsbacka kommun

Strax utanför Kungsbacka ligger Äskhult, en oskiftad by med anor från 1500-talet. En fantastisk destination för alla som vill uppleva en annan tid. På riktigt. I Äskhult kan man dyka ner i historien, förkovra sig i byggnadsvård, titta på djuren eller pröva på att kärna smör. Bara för att nämna något. För att attrahera nya målgrupper och locka fler besökare inför säsongen 2016 behövdes en ompositionering av varumärket. Where is my pony utarbetade plattformar för varumärke och kommunikation, med en ny grafisk profil och målgruppsanpassade budskap samt strategi för social media.

Uppdragsgivare: Kungsbacka kommun

Utbildningsmaterial för femteklassare

Art Direction / Content / Copywriting / Design / Film / Hållbarhet / Kampanj / Kommunikation / Utbildningsmaterial

Kan smartare förpackningar bidra till att minska avfallet? Och i så fall hur? Tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten i Göteborgs Stad har Where is my pony tagit fram Förpackningsspanarna. Det är ett utbildningsmaterial för femteklassare, som inspirerar eleverna att ta reda på mer om hur förpackningar görs idag och komma med idéer på hur de skulle kunna göras på ett bättre sätt som orsakar mindre avfall.

I uppdraget ingick konceptutveckling, målgruppsanpassning, produktion av filmer, lektionsmaterial och lärarhandledning samt strategi för utrullning och spridning.

EU-projektet ”Europa minskar avfallet” utsåg i november 2016 Förpackningsspanarna till Sveriges främsta avfallsminskande aktivitet i kategorin offentlig verksamhet och i mars gick bidraget vidare till finalen som kommer att avgöras i maj i Barcelona.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stad

Kan smartare förpackningar bidra till att minska avfallet? Och i så fall hur? Tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten i Göteborgs Stad har Where is my pony tagit fram Förpackningsspanarna. Det är ett utbildningsmaterial för femteklassare, som inspirerar eleverna att ta reda på mer om hur förpackningar görs idag och komma med idéer på hur de skulle kunna göras på ett bättre sätt som orsakar mindre avfall.

I uppdraget ingick konceptutveckling, målgruppsanpassning, produktion av filmer, lektionsmaterial och lärarhandledning samt strategi för utrullning och spridning.

EU-projektet ”Europa minskar avfallet” utsåg i november 2016 Förpackningsspanarna till Sveriges främsta avfallsminskande aktivitet i kategorin offentlig verksamhet och i mars gick bidraget vidare till finalen som kommer att avgöras i maj i Barcelona.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stad

Spetsig kommunikation för innovativ bredd

3D / Art Direction / Design / Event / Film / Kampanj / Kommunikation / Konceptutveckling / Strategi / Varumärkesutveckling

Hösten 2016 stod AP&T inför ett år av viktiga lanseringar, varav flera världsunika nyheter med betydande innovationshöjd och stor potentiell kundnytta. För att stödja marknadsföring och försäljning av de nya produkterna och samtidigt förstärka AP&T:s varumärke skapade Where is my pony konceptet Year of Innovation. Tanken var att få helheten att upplevas som större än summan av de ingående delarna och därmed ge kommunikationen av årets nyheter större genomslag och längre livslängd än den annars skulle ha fått. Aktiviteterna omfattade stöd för säljkåren, branschmässor i Europa, Asien och Nordamerika, kund- och branschevent/seminarier, pr och kundkommunikation på egen webbplats, YouTube-kanal och nyhetsbrev. Kampanjens kulmen nåddes vid ett välbesökt event för VIP-kunder vid AP&T:s anläggning i Ulricehamn oktober 2017.

Hösten 2016 stod AP&T inför ett år av viktiga lanseringar, varav flera världsunika nyheter med betydande innovationshöjd och stor potentiell kundnytta. För att stödja marknadsföring och försäljning av de nya produkterna och samtidigt förstärka AP&T:s varumärke skapade Where is my pony konceptet Year of Innovation. Tanken var att få helheten att upplevas som större än summan av de ingående delarna och därmed ge kommunikationen av årets nyheter större genomslag och längre livslängd än den annars skulle ha fått. Aktiviteterna omfattade stöd för säljkåren, branschmässor i Europa, Asien och Nordamerika, kund- och branschevent/seminarier, pr och kundkommunikation på egen webbplats, YouTube-kanal och nyhetsbrev. Kampanjens kulmen nåddes vid ett välbesökt event för VIP-kunder vid AP&T:s anläggning i Ulricehamn oktober 2017.

Långsiktig varumärkesförflyttning i verkstadsindustrin

3D / Branding / Design / Film / Illustration / Multimedia / PR / Print / Strategi / Utställning / Webb

Avancerad teknik, global expansion och kommunikation som stöttar utvecklingen från maskinleverantör till kunskapspartner. En framgångssaga för AP&T och en spännande resa för oss på Where is my pony.

För att göra bilarna allt säkrare, lättare, energieffektivare och mindre miljöbelastande, krävs nya material och produktionsmetoder. Med egen utveckling och tillverkning av kompletta produktionslinjer för avancerad plåtformning har AP&T blivit en ledande leverantör till den globala fordonsindustrin och andra branscher.

Genom ett långsiktigt strategiskt varumärkesarbete, design och kommunikation har Where is my pony bidragit till AP&T:s förflyttning från maskintillverkare till dagens teknik- och kunskapsföretag. AP&T:s nya, globala webbplats som lanserades 2016 är ett av våra senaste stora uppdrag. Vi jobbar också löpande med PR, utställningar, print, säljmaterial och övrig kommunikation.

Läs mer på: aptgroup.com