Återbruket och Fixoteken

Art Direction / Copywriting / Design / Hållbarhet / Illustration / Kommunikation / Konceptutveckling

Göteborgs Stad driver flera verksamheter och projekt som ska göra det enklare för göteborgarna att konsumera hållbart. Återbruket och Fixoteken är två aktuella exempel där Where is pony har varit med och utvecklat koncept och form.

Återbruket vid Kretsloppsparken Alelyckan säljer begagnat byggmaterial. I samband med Återbrukets 10-årsjubiléum tog Where is my pony fram en designplattform, ideér för ombyggnation, social media och en profilerande dörrmålning.

Hösten 2017 öppnade också ett antal kvartersnära återbrukscentraler – Fixotek – på olika platser i staden. Här kan man reparera, byta ut, bygga om och uppgradera sina begagnade grejer. Själva återanvände vi designplattformen från Återbruket i koncept och kommunikation.

Illustratör, Återbruket: Linnea Puranen.
Foto: Fixoteket, Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad driver flera verksamheter och projekt som ska göra det enklare för göteborgarna att konsumera hållbart. Återbruket och Fixoteken är två aktuella exempel där Where is pony har varit med och utvecklat koncept och form.

Återbruket vid Kretsloppsparken Alelyckan säljer begagnat byggmaterial. I samband med Återbrukets 10-årsjubiléum tog Where is my pony fram en designplattform, ideér för ombyggnation, social media och en profilerande dörrmålning.

Hösten 2017 öppnade också ett antal kvartersnära återbrukscentraler – Fixotek – på olika platser i staden. Här kan man reparera, byta ut, bygga om och uppgradera sina begagnade grejer. Själva återanvände vi designplattformen från Återbruket i koncept och kommunikation.

Illustratör, Återbruket: Linnea Puranen.
Foto: Fixoteket, Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten.

Besök en annan tid

Branding / Copywriting / Design / Kommunikation / Print / Skyltning

Strax utanför Kungsbacka ligger Äskhult, en oskiftad by med anor från 1500-talet. En fantastisk destination för alla som vill uppleva en annan tid. På riktigt. I Äskhult kan man dyka ner i historien, förkovra sig i byggnadsvård, titta på djuren eller pröva på att kärna smör. Bara för att nämna något. För att attrahera nya målgrupper och locka fler besökare inför säsongen 2016 behövdes en ompositionering av varumärket. Where is my pony utarbetade plattformar för varumärke och kommunikation, med en ny grafisk profil och målgruppsanpassade budskap samt strategi för social media.

Uppdragsgivare: Kungsbacka kommun

Strax utanför Kungsbacka ligger Äskhult, en oskiftad by med anor från 1500-talet. En fantastisk destination för alla som vill uppleva en annan tid. På riktigt. I Äskhult kan man dyka ner i historien, förkovra sig i byggnadsvård, titta på djuren eller pröva på att kärna smör. Bara för att nämna något. För att attrahera nya målgrupper och locka fler besökare inför säsongen 2016 behövdes en ompositionering av varumärket. Where is my pony utarbetade plattformar för varumärke och kommunikation, med en ny grafisk profil och målgruppsanpassade budskap samt strategi för social media.

Uppdragsgivare: Kungsbacka kommun

Utbildningsmaterial för femteklassare

Art Direction / Content / Copywriting / Design / Film / Hållbarhet / Kampanj / Kommunikation / Utbildningsmaterial

Kan smartare förpackningar bidra till att minska avfallet? Och i så fall hur? Tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten i Göteborgs Stad har Where is my pony tagit fram Förpackningsspanarna. Det är ett utbildningsmaterial för femteklassare, som inspirerar eleverna att ta reda på mer om hur förpackningar görs idag och komma med idéer på hur de skulle kunna göras på ett bättre sätt som orsakar mindre avfall.

I uppdraget ingick konceptutveckling, målgruppsanpassning, produktion av filmer, lektionsmaterial och lärarhandledning samt strategi för utrullning och spridning.

EU-projektet ”Europa minskar avfallet” utsåg i november 2016 Förpackningsspanarna till Sveriges främsta avfallsminskande aktivitet i kategorin offentlig verksamhet och i mars gick bidraget vidare till finalen som kommer att avgöras i maj i Barcelona.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stad

Kan smartare förpackningar bidra till att minska avfallet? Och i så fall hur? Tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten i Göteborgs Stad har Where is my pony tagit fram Förpackningsspanarna. Det är ett utbildningsmaterial för femteklassare, som inspirerar eleverna att ta reda på mer om hur förpackningar görs idag och komma med idéer på hur de skulle kunna göras på ett bättre sätt som orsakar mindre avfall.

I uppdraget ingick konceptutveckling, målgruppsanpassning, produktion av filmer, lektionsmaterial och lärarhandledning samt strategi för utrullning och spridning.

EU-projektet ”Europa minskar avfallet” utsåg i november 2016 Förpackningsspanarna till Sveriges främsta avfallsminskande aktivitet i kategorin offentlig verksamhet och i mars gick bidraget vidare till finalen som kommer att avgöras i maj i Barcelona.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stad

Spetsig kommunikation för innovativ bredd

3D / Art Direction / Design / Event / Film / Kampanj / Kommunikation / Konceptutveckling / Strategi / Varumärkesutveckling

Hösten 2016 stod AP&T inför ett år av viktiga lanseringar, varav flera världsunika nyheter med betydande innovationshöjd och stor potentiell kundnytta. För att stödja marknadsföring och försäljning av de nya produkterna och samtidigt förstärka AP&T:s varumärke skapade Where is my pony konceptet Year of Innovation. Tanken var att få helheten att upplevas som större än summan av de ingående delarna och därmed ge kommunikationen av årets nyheter större genomslag och längre livslängd än den annars skulle ha fått. Aktiviteterna omfattade stöd för säljkåren, branschmässor i Europa, Asien och Nordamerika, kund- och branschevent/seminarier, pr och kundkommunikation på egen webbplats, YouTube-kanal och nyhetsbrev. Kampanjens kulmen nåddes vid ett välbesökt event för VIP-kunder vid AP&T:s anläggning i Ulricehamn oktober 2017.

Hösten 2016 stod AP&T inför ett år av viktiga lanseringar, varav flera världsunika nyheter med betydande innovationshöjd och stor potentiell kundnytta. För att stödja marknadsföring och försäljning av de nya produkterna och samtidigt förstärka AP&T:s varumärke skapade Where is my pony konceptet Year of Innovation. Tanken var att få helheten att upplevas som större än summan av de ingående delarna och därmed ge kommunikationen av årets nyheter större genomslag och längre livslängd än den annars skulle ha fått. Aktiviteterna omfattade stöd för säljkåren, branschmässor i Europa, Asien och Nordamerika, kund- och branschevent/seminarier, pr och kundkommunikation på egen webbplats, YouTube-kanal och nyhetsbrev. Kampanjens kulmen nåddes vid ett välbesökt event för VIP-kunder vid AP&T:s anläggning i Ulricehamn oktober 2017.

Långsiktig varumärkesförflyttning i verkstadsindustrin

3D / Branding / Design / Film / Illustration / Multimedia / PR / Print / Strategi / Utställning / Webb

Avancerad teknik, global expansion och kommunikation som stöttar utvecklingen från maskinleverantör till kunskapspartner. En framgångssaga för AP&T och en spännande resa för oss på Where is my pony.

För att göra bilarna allt säkrare, lättare, energieffektivare och mindre miljöbelastande, krävs nya material och produktionsmetoder. Med egen utveckling och tillverkning av kompletta produktionslinjer för avancerad plåtformning har AP&T blivit en ledande leverantör till den globala fordonsindustrin och andra branscher.

Genom ett långsiktigt strategiskt varumärkesarbete, design och kommunikation har Where is my pony bidragit till AP&T:s förflyttning från maskintillverkare till dagens teknik- och kunskapsföretag. AP&T:s nya, globala webbplats som lanserades 2016 är ett av våra senaste stora uppdrag. Vi jobbar också löpande med PR, utställningar, print, säljmaterial och övrig kommunikation.

Läs mer på: aptgroup.com

Samarbete för framtidens hållbara kollektivtrafik

Content / Print / Webb

ElectriCity är ett samarbete kring morgondagens hållbara kollektivtrafik där en rad aktörer från näringsliv, forskning och samhälle deltar. Den mest publika delen av ElectriCity är busslinje 55 i Göteborg, där eldrivna, tysta och avgasfria bussar går i reguljär trafik mellan Lindholmen och Johanneberg sedan juni 2015. Här åker cirka 100 000 resenärer varje månad. Samarbetet har fått stor internationell uppmärksamhet och har hittills lockat fler än 5 500 besökare från över 100 delegationer. Where is my Pony producerar och publicerar innehåll för ElectriCitys webb, tar fram statusrapporter och skriver pressreleaser.

Matavfallspiloterna

Art Direction / Content / Copywriting / Design / Hållbarhet / Kommunikation / Konceptutveckling / Socialt / Strategi / Tjänstedesign

Göteborgs Stad har gjort flera kommunikationsinsatser för att öka matavfallsinsamlingen, men inte lyckats förändra beteendet i flerbostadshus. Mycket pekar på att det inte är bristande kunskap som ligger bakom. Vad är det då? Vi föreslog att projektet skulle drivas som ett tjänstedesignsprojekt vilket innebär att lösningar utvecklas och testas i nära samarbete med dem som lösningarna är till för. Vilka faktorer har störst påverkan på benägenheten att sortera? Och vilka lösningar är mest framgångsrika? Resultatet kan sedan skalas upp till fungerande lösningar för hela staden.

Utifrån de insikter som framkom efter intervjuer och platsbesök togs hypoteser fram som sedan testades skarpt i tre fastigheter i nordöstra Göteborg. Tre olika nivåer av insatser gjordes och utfallet blev att insamlingen ökade med mellan 50–150%. Sammantaget har projektet fått flera intressanta insikter för en bredare lanseringen som bidrar till att man kan utforma aktiviteter och kommunikation med bevisad effekt. Och ställa utfallet i relation till insatsens omfattning.

Göteborgs Stad har gjort flera kommunikationsinsatser för att öka matavfallsinsamlingen, men inte lyckats förändra beteendet i flerbostadshus. Mycket pekar på att det inte är bristande kunskap som ligger bakom. Vad är det då? Vi föreslog att projektet skulle drivas som ett tjänstedesignsprojekt vilket innebär att lösningar utvecklas och testas i nära samarbete med dem som lösningarna är till för. Vilka faktorer har störst påverkan på benägenheten att sortera? Och vilka lösningar är mest framgångsrika? Resultatet kan sedan skalas upp till fungerande lösningar för hela staden.

Utifrån de insikter som framkom efter intervjuer och platsbesök togs hypoteser fram som sedan testades skarpt i tre fastigheter i nordöstra Göteborg. Tre olika nivåer av insatser gjordes och utfallet blev att insamlingen ökade med mellan 50–150%. Sammantaget har projektet fått flera intressanta insikter för en bredare lanseringen som bidrar till att man kan utforma aktiviteter och kommunikation med bevisad effekt. Och ställa utfallet i relation till insatsens omfattning.