Våra matrester innehåller en massa energi som kan bli klimatvänlig biogas. Riktigt mycket om fler sorterar. Och det vill Göteborgs Stad, som bad oss göra en film.Vi kontaktade konstnären Isak Eldh och fick till ett samarbete som blev precis som vi hade hoppats. Hans ljudexperiment med grönsaker ger en extra dimension åt tanken på energi i maten och utmanar våra invanda föreställningar om vad vi gör med den.
Resultatet kan du se som reklamfilm på bio fram till mitten av februari, eller på www.envarldutansopor.se där det också finns en längre version och lite info till dig som vill börja sortera ditt matavfall.

hastkorv_0

Ett stort tack till alla er som gjort det så kul att vara ponny under 2012. Den andra januari är vi tillbaka i sadeln för att rida in 2013. Vi ses!

Några av alla de uppdrag vi jobbat med finns här under för den som vill blanda upp glögg och pepparkakor med intelligent ljus, grönsaksmusik, kretsloppsgåvor, rent kranvatten eller klimatkompenserade transporter.

bild

bild3

bild4

I samband med att Göteborgspriset för hållbar utveckling delades ut på Konserthuset i går, gjorde vi en mini-utställning för Göteborgs Stad / Kretslopp och Vatten. Vi har vid ett flertal tillfällen jobbat med frågor som handlar om miljösmartare konsumtion, och temat på dagens event var just ”closing the loop” – slutna kretslopp. Vad passade bättre så här i julklappstider än att tipsa om att även begagnade prylar kan bli en fin gåva. Utställningen på konserthuset byggde vi av gamla möbler och böcker, och så gjorde vi ett snyggt omslagspapper att slå in böckerna i. Voilá – en juste julklapp för en tia.

I dagarna kom Nordicoms ”MedieSverige 2012” med en kartläggning av mediekonsumtionen i Sverige. Intressant läsning för den som vill veta hur våra medievanor verkligen ser ut bortom gissningar, hyper och kommersiella intressen.

Ska man tro Nordicoms siffror så hänger företagen fortfarande inte med i den digitala och mobila revolutionen. Mindre än 1% av alla reklaminvesteringar görs i mobil marknadsföring trots att varannan svensk har en smartphone. Och det är fortfarande papperstidningarna som får den största kakan när svenska företag bestämmer var reklampengarna ska spenderas.

Och kanske är det så att Nordicoms undersökning skjuter förbi målet när man mäter reklaminvesteringar på ett traditionellt sätt?

I den sociala kulturen ersätts reklam av relationsskapande, service och tillgänglighet. Det handlar mer om hur man tillhandahåller produkter, tjänster och information, och hur man agerar och interagerar tillsammans med kunderna, än om vem som skriker högst i annonser i dagspress.

Till den verkligheten kommer nog både företag och mediemätningar att behöva anpassa sig för att vara intressanta och relevanta.

Den kommunikation som görs för att stärka relationer mäts nämligen inte i traditionella reklaminvesteringar.

Ladda ner Nordicoms rapport:
MedieSverige 2012 mini

Om nätetikett för marknadsförare

Just nu pratar alla om vintage, att minska sin elkonsumtion, sortera sina sopor, eller ta tåget i stället för bilen. Själv har jag under hösten plockat fram nål och tråd, installerat ett gammaldags sybord bredvid min favoritfåtölj, och därmed skaffat mig en trevlig sysselsättning under regniga Bolibompakvällar. Det är kul att laga, sy i knappar och ta hand om det jag har emellanåt – istället för att slänga och nykonsumera (vilket bra ord!) som förstahandslösning.

Flera av Where is my pony’s kunder jobbar med teknik som förtydligar värdet av sopor och som underlättar sortering och återbruk av det material vi själva anser vara förbrukat. Det är helt enkelt en bra affär att förlänga livscykeln på plast, metaller, textil eller bioavfall. Och materialet är så gott som gratis. Men det gäller att skynda på. Det är bara en tidsfråga innan Norge inte längre vill exportera sitt insamlade bioavfall till Sverige. Och innan de utslitna bildäcken som importeras som avfall till smarta svenska innovatörer kommer att tullas in som vilken vara som helst. Eller innan vi som privatpersoner slutar betala för att bli av med våra sopor och får betalt stället.

Knycker ett citat den utmärkta boken ”Köp dig fri” av Ingrid Sommar och Susanne Helgesson (tipstack till Carolina Laudon): ”Avfall är det som finns kvar när fantasin tagit slut”.

*Bild: ”Horse Man” (av begagnade bildäck), Ji Yong Ho

Om du är törstig, drick kranvatten istället för att köpa dyrt vatten på flaska.
Uppmaningen kommer från Göteborgs Stad Kretslopp som jobbar för att minska avfallet och skapa smartare konsumtionsbeteenden. Producerat av Where is my pony.

drymo_skruvar

drymo_forpack

magnus-och-martin_drymo

I höstas kom barndomskamraterna Magnus Axelsson och Martin Hiller till oss med prototypen till en helt ny, egenutvecklad skruv för montering i våtrum. Skruven är så snillrikt konstruerad att den tätar skruvhålet med en expanderande gummipackning när man drar fast den. Det gör det både enklare och säkrare att montera i våta utrymmen utan risk för läckage. Vi föll direkt för både affärsidén och produkten och fick äran att hjälpa till med lanseringen – allt från framtagning av namn till PR, förpackningar och butiksställ. Och nu finns Drymo i de flesta välsorterade byggbutiker och har omfamnats av både branschen och försäkringsbolagen. Ett grattis till alla våtrumsfixare och stort lycka till från oss till Martin och Magnus!

evusmonter

avfall-sverige

lador

svan

29-30 maj pågår Avfall Sveriges årsmöte på Folkets hus i Göteborg. Where is my pony har skapat en trevlig utställning av begagnat material åt Göteborgs stad i biografen Drakens foajé. Lycka till, säger vi.

Måste erkänna att uppdateringarna på bloggen varit glesa under våren. Det betyder inte att det inte händer spännande saker. Bland annat har vi fått förmånen att börja jobba tillsammans med flera spännande företag, till exempel duktiga Fagerhult samt prisbelönta och omskrivna Heliospectra – som nyss knep förstaplatsen på Ny tekniks tävling av framgångsrika teknikorienterade företag – något som det finns gott om i Göteborg.

Vill också passa på att gratulera Göteborg som sveriges mest kreativa stad. Man blir lite stolt när man läser artiklar som den här ( GT april 2012 ). Where is my pony brukar inte delta i reklamtävlingar – däremot gillar vi att skryta om våra framgångsrika kunder.

Inom kort kommer Where is my ponys uppdaterade och mobilanpassade hemsida med massor av fina nya bilder och spännande case. Vi längtar redan.

Och har du något som behöver kommuniceras, profileras eller appas till, vänta inte, utan hör av dig eller kom upp på en kopp och berätta mer!

* Bilden visar Fagerhults första lampa frågetecknet som designades på 40-talet.

Vi fick ett trevligt kort av WMPs favorit Kasper som flyttat ner till Berlin.
Roligt att du tänker på oss Kasper. Vi längtar efter dig varje dag.