Det finns en större trend som verkar söka efter att förena det individuella uttrycket med kollektiva lösningar, solidarisk och medveten konsumtion som tar ansvar för världen och erbjuder nya sätt att tänka. Till exempel Klädbytarbutiker, ”upcyklade” kaféer och företagande som gör kretsloppstänkandet till grunden för hela verksamheten.

2014 spås en av mattrenderna vara mera grönsaker på tallriken.

I Metro 14 jan 2014 skriver Ingela Stenson (omvärldsanalytiker på United Minds) ”Vi äter inte bara för vår egen skull längre, utan också för klimatets och djurens skull. Det innebär att man vill äta mindre kött och mer grönsaker – men man hittar sin egen lösning på det och provar sig fram. Den här individualismen är verkligen ett tidens tecken.”

I artikeln möter vi också Anna Korsgren, 26, som i år tar steget från köttfri måndag till köttfritt år. Enligt artikeln, en nu skönjbar trend.

I Dagens Nyheter 11 jan 2014 skriver Anders Rydell (Matskribent och författare) ”Att äta hamburgare kommer snart att vara som att köra stadsjeep. Du framstår som en idiot.” Han tror och hoppas på ett grönare 2014 och spår kål (grön, vit, röd, svart) som en stekhet trend.

Och trenderna har stöd i sakkunskapen. Köttkonsumtionen behöver minska, det är slutsatsen av en ny rapport från Livsmedelsverket från slutet av 2013.

I en artikel skriver Anna-Karin Johansson, miljöstrateg på Livsmedelsverket:

”De som äter mycket kött skulle vinna på att byta ut en del av köttet mot grönsaker och bönor. Det är bra för hälsan och man gör en insats för miljön.”

Hon fortsätter: ”Idag äter svenskarna drygt 50 procent mer kött än på 70-talet. Den största ökningen skedde mellan 2000 och 2010, trots uppmärksamheten kring köttets miljöpåverkan.”

Kanske kan vi ana något större här. När vi på allvar förändrar våra matvanor inte för att bli smalare, friskare eller snyggare utan äter för ett högre syfte, då har något hänt.

Så när allt fler väljer grönsaker istället för kött är det också en påminnelse till företagen att de inte längre kan räkna med att det räcker med att flörta med fåfängan. De måste kanske också fråga sig hur de kan vara med och förändra världen.

 

 

Bilden är från Ju Duduoqis serie:”The fantasies Chinese cabbage”, fler bilder här.

Åker man hem tidigare från jobbet och tänker ett kort tag intensivt på hur man bäst kan förbereda sig. Man har hört någonting om strömavbrottsvänlig mat, vilken, beroende på personlighet, säkert ser olika ut. Man kliver redigt in på ICA, sådär som man föreställer sig själv göra i krislägen, om man bara varit lite mer kunnig om naturen. I hjärnan har halleluja och you’re the voice gått på repeat hela dagen och när ”we’re not gonna live with fear” ekar ut två långdragna vrål och säckpiporna tar vid plockar man omsorgsfullt ned ett fjärde paket stearinljus i korgen. Clementiner. Kanelbullar. Färdiga wraps. Plötsligt får man lust att anamma något gammalt och köper svagdricka, trots att man dissat den här knepiga maltiga hybriden i evigheter, eftersom man just idag tror sig minnas något lyckligt ögonblick i barndomen där man sett etiketten. Man glömmer att talla på trä när man kommer hem och fingrar i stället på checklistan som blivit blöt i en öppen jackficka:

Ficklampa

Batterier

Radio

Filt

Mat

Ljus

Ladda telefonen!

Sällskap

 

Något sent ut i ett redan mättat skogshuggarfräsch-stinnt Göteborg eller (tillräckligt) egensinnigt och genuint? I höst voltar det kanadensiska cirkussällskapet Cirque Alfonse in på Stora Teatern med showen ”Timber!”. Gruppen som kommer ifrån Saint-Alphonse-Rodriguez har tagit inspiration från sina rötter; de första nordamerikanska skogarbetarna, s.k. ”Lumber-Jacks” (originalet, ja). Och showen är av, minst sagt, rough karaktär. Med yxan i hand och skägget på ända bjuder Cirque Alfonse publiken på både luftakrobatik och folkmusik av riktigt hög kvalitet. Se bit.ly/16sd1Dw

Hej!

Jag heter Frida och ockuperar nu en av stallplatserna på Södra Larmgatan 14. Fram till jul praktiserar jag som copywriter här på WMP och det gör att det känns extra fint att vara tillbaka i hemstaden. Jag kommer närmast från Acne Advertising i Stockholm där jag gjorde min första praktikperiod via Reklamskolan (tidigare Reklam och Marknadsföring). I höst jobbar jag, utöver detta med att bli en bättre copywriter, på en liten film om hemlöshet och letar jobb i Göteborg.

Under två helger, med start den 7 september, arrangerar Norsesundsgruppen sin årliga konstvandring. Where is my ponys egen Leon Lewandowski (till höger) är informationsansvarig för vandringen och deltar också som konstnär. Ta tåget från Göteborg till Alingsås, hoppa av i Norsesund och följ skyltarna. Perfekt helgutflykt.

Optisort driver återvinningsbranschen framåt genom att samla värdefull data och sortera material samtidigt. Läs mer om WMPs kund Optisort och Hans Eric Melin i dagens GP. Hans Eric har tidigare jobbat med projektet ”En värld utan sopor” för Göteborgs Stad tillsammans med oss.

Where is my pony deltar som företagsrepresentant i Handelskammarens dialog om hamnkanalen och stadsutveckling i innerstaden. Dialogen smygstartade i onsdags som en programpunkt under kulturkalaset och fortsätter i morgon. Köp med dig en kaffe och kom och lyssna om du är intresserad.

bengt

agnes

eyes_as_big_as_plates_tuija

09_eyes_as_big_as_plates_astrid_i

02_eyes_as_big_as_plates_hallvar_ii

Bjuder på en länk till några fantastiska bilder av Karoline Hjorth & Riitta Ikonen. Tack, Karoline och Riitta. Oändligt vackert och inspirerande.

solbrillor

solen

krafta

Vi gillar duktiga praktikanter och just nu har vi förmånen att ha André Hagdahl från Broby Grafiska här på Where is my pony. Eftersom vi på WMP gillar både statistik och grafik så fixade André ihop en hel hög med snygga grafer (byggda på mer eller mindre vederhäftiga uppgifter).

Ha en skön sommar nu allihop så ses vi igen inom kort.

Kan Göteborg bli en föregångare när det gäller att hitta nya strategier och lösningar för att möta klimatförändringarna?

Har precis haft förmånen att hålla i en workshop på temat ”vatten som hållbar resurs” på uppdrag av Göteborgs Stad. Deltagarna kom från skilda discipliner. Stadsbyggnad, kretslopp och vatten, miljö och vattenrening, och det gemensamma målet är att ta fram underlag för att stärka bilden av vattenstaden Göteborg med anledning av 400-årsjubileet 2021.

Vad krävs då för att bli bättre på att möta utmaningarna med mer regn och stigande havsnivåer? En del handlar om kunskap. En del om teknik, men ett återkommande tema var behovet av ökat samarbete och förbättrad kommunikation mellan de aktörer som ska bidra till att omvandla visioner till verklighet. Mer av tvärdisciplinärt utbyte och tydliga symboler och exempel som ökar förståelsen utanför kretsen av experter. Nya former för att dela och sprida den kunskap som redan finns och bryta upp invanda tankemönster.

Var vi kommer att landa är för tidigt att säga, men jag konstaterar återigen att god kommunikation är en nödvändig ingrediens i nästan all förändring. Ser fram emot att jobba vidare efter sommaren. Om vi kan få många att gå i samma riktning finns mycket kraft att hämta. Ungefär som med vatten.