Hej!

Jag heter Frida och ockuperar nu en av stallplatserna på Södra Larmgatan 14. Fram till jul praktiserar jag som copywriter här på WMP och det gör att det känns extra fint att vara tillbaka i hemstaden. Jag kommer närmast från Acne Advertising i Stockholm där jag gjorde min första praktikperiod via Reklamskolan (tidigare Reklam och Marknadsföring). I höst jobbar jag, utöver detta med att bli en bättre copywriter, på en liten film om hemlöshet och letar jobb i Göteborg.

Under två helger, med start den 7 september, arrangerar Norsesundsgruppen sin årliga konstvandring. Where is my ponys egen Leon Lewandowski (till höger) är informationsansvarig för vandringen och deltar också som konstnär. Ta tåget från Göteborg till Alingsås, hoppa av i Norsesund och följ skyltarna. Perfekt helgutflykt.

Optisort driver återvinningsbranschen framåt genom att samla värdefull data och sortera material samtidigt. Läs mer om WMPs kund Optisort och Hans Eric Melin i dagens GP. Hans Eric har tidigare jobbat med projektet ”En värld utan sopor” för Göteborgs Stad tillsammans med oss.

Where is my pony deltar som företagsrepresentant i Handelskammarens dialog om hamnkanalen och stadsutveckling i innerstaden. Dialogen smygstartade i onsdags som en programpunkt under kulturkalaset och fortsätter i morgon. Köp med dig en kaffe och kom och lyssna om du är intresserad.

bengt

agnes

eyes_as_big_as_plates_tuija

09_eyes_as_big_as_plates_astrid_i

02_eyes_as_big_as_plates_hallvar_ii

Bjuder på en länk till några fantastiska bilder av Karoline Hjorth & Riitta Ikonen. Tack, Karoline och Riitta. Oändligt vackert och inspirerande.

solbrillor

solen

krafta

Vi gillar duktiga praktikanter och just nu har vi förmånen att ha André Hagdahl från Broby Grafiska här på Where is my pony. Eftersom vi på WMP gillar både statistik och grafik så fixade André ihop en hel hög med snygga grafer (byggda på mer eller mindre vederhäftiga uppgifter).

Ha en skön sommar nu allihop så ses vi igen inom kort.

Kan Göteborg bli en föregångare när det gäller att hitta nya strategier och lösningar för att möta klimatförändringarna?

Har precis haft förmånen att hålla i en workshop på temat ”vatten som hållbar resurs” på uppdrag av Göteborgs Stad. Deltagarna kom från skilda discipliner. Stadsbyggnad, kretslopp och vatten, miljö och vattenrening, och det gemensamma målet är att ta fram underlag för att stärka bilden av vattenstaden Göteborg med anledning av 400-årsjubileet 2021.

Vad krävs då för att bli bättre på att möta utmaningarna med mer regn och stigande havsnivåer? En del handlar om kunskap. En del om teknik, men ett återkommande tema var behovet av ökat samarbete och förbättrad kommunikation mellan de aktörer som ska bidra till att omvandla visioner till verklighet. Mer av tvärdisciplinärt utbyte och tydliga symboler och exempel som ökar förståelsen utanför kretsen av experter. Nya former för att dela och sprida den kunskap som redan finns och bryta upp invanda tankemönster.

Var vi kommer att landa är för tidigt att säga, men jag konstaterar återigen att god kommunikation är en nödvändig ingrediens i nästan all förändring. Ser fram emot att jobba vidare efter sommaren. Om vi kan få många att gå i samma riktning finns mycket kraft att hämta. Ungefär som med vatten.

Fikade på Antikhallarna i morse med ett gäng kreativa personer inom kreativa näringar i Göteborg, inbjudna till diskussion av Västsvenska Handelskammaren. Det finns cirka 200 företag inom vallgraven i Göteborgs centrum som jobbar just inom så kallade ”kreativa näringar”. Tanken är att stärka oss som grupp, hitta synergieffekter och stärka Göteborg som stad.

Diskussionerna handlade om omställningen från industristad till kunskapsstad – att det finns ett glapp i bilden av Göteborg och vad som faktiskt skapas här. Förhoppningsvis kan vi tillsammans plocka fram stora trollstaven, skapa en air av magi och inspirera till en fortsatt kreativ miljö. Kör hårt Västsvenska Handelskammaren, så jobbar vi kreatörer vidare med att utveckla konst, idéer, människor, tjänster och förhoppningsvis också en och annan anrik eller ny industri. Tack Handelskammaren för bra initiativ och trevlig frukost.

gränd

rumforpapper

bord

Igår gick hela byrån en trappa ner till trevliga butiken Rum för Papper och minglade med HDK-studenter, gamla och nya. Det pratades om papper både vitt och brett och folierat. Tack för en trevlig kväll, och tack HDKs förstaårsstudenter för en trevlig utställning.

fk_klimat_3

klimatvalet

När Fraktkompaniet ville stärka sin miljöprofil genom att erbjuda klimatkompenserade transporter, fick vi vara med från början. Vi bestämde tidigt att hög trovärdighet, enkelhet och trygghet skulle vara ledord. Och framför allt att undvika greenwash.

För kunderna måste det vara lätt att välja klimatet. Tryggt att veta att det fungerar och så trovärdigt att projektet kan fungera som modell för fler i branschen. Annars riskerar det att bli en kosmetisk åtgärd som långsiktigt inte gynnar vare sig miljön, kunderna eller varumärket.

Nu är KLIMATVALET på banan. Vi har tagit fram koncept samt informations- och säljmaterial. Och en mobil webbsida som gör det lätt för kunderna att förstå hur det funkar, vad det kostar. Erbjudandet har också integrerats med Fraktkompaniets ordersystem så att det räcker med ett musklick för att klimatkompensera sin transport direkt vid beställningen.

Läs mer om Klimatvalet här.