Vi söker en erfaren copy som med kreativ förmåga och strategisk skärpa kan sätta ord på idéer, känslor och drömmar, eller förklara något svårt så att alla förstår.

Bland våra kunder finns både unga innovationsbolag, tunga teknikföretag och offentliga uppdragsgivare och vi har en tydlig miljöprofil som vi vill fortsätta att utveckla. Och vi hoppas att du har kunskap och erfarenhet att självständigt stärka oss både mot befintliga och nya kunder. Vi ser gärna att du har högskoleutbildning, men inte nödvändigtvis som skribent.

Skicka ansökan med CV och arbetsprover senast 8 augusti till hej@whereismypony.se

För nästan exakt sex år sedan var jag i Detroit. Knappt ett halvår innan finanskraschen. Men i Detroit var krisen redan gammal. Jag skulle arrangera ett seminarium för den amerikanska bilindustrin som varit på ett sluttande plan i flera decennier och tagit med sig motorstaden på sin resa utför. Detroit hade då tappat mer än hälften av sina invånare sedan glansdagarna på 50-talet. Och i dag är man nere i en tredjedel.

Att köra genom de övergivna stadsdelarna, där husen står som tomma monument över det som en gång var bilindustrins okrönta huvudstad, blev till en sightseeing i en postindustriell apokalyps. Och den känslan har funnits med mig sedan dess. Är det en glimt av vår egen framtid vi ser? För parallellen till Göteborg ligger inte långt borta. Här överlevde vi visserligen varvskrisen, men precis som i Detroit försörjer vår fordonsindustri mer av staden än vi kanske vill se.

Därför var gårdagens dokumentär om framväxten av en alternativ cykelkultur i Detroit en fin påminnelse att det ur förfallet kan födas nya idéer. Positiva och framåtblickande med en ny och samhällsinriktad syn på entreprenörskap och möjligheten att skapa något bra ur det gamla.

Förhoppningsvis kan Göteborgs omställning bli mindre smärtsam. Men lika mycket som ett avskräckande exempel kan man nu vända sig till Detroit för inspiration. Den första halvtimmen bjuder SVT på:

http://www.svtplay.se/video/1917951/del-3-av-6-cykelkultur-i-detroit

Den tydligaste trenden inom kommunikation de senaste åren handlar om att gå från ord till handling. Företag dissas eller hissas utifrån sina aktiva ställningstaganden och vad de faktiskt gör snarare än vad de säger ”när kameran är på”. För den som har en tydlig etisk kompass och vågar ta ställning när det bränner till betyder det nya möjligheter att engagera och stärka kundrelationer. För dem som trampar fel kan domen bli hård.

När tjugoåttaåriga Vanessa fick en spann vatten över sig utanför Hemköp på Stigbergstorget var det många med oss som blev upprörda. En redan utsatt kvinnas människovärde trampades på av en manlig butikschef som i alla avseenden var starkare än henne. Och reaktionen blev snabb. Vittnesmål delades i sociala medier och under dagen hade alla stora medier publicerat nyheten. Redan dagen efter hölls en manifestation som samlade hundratals deltagare för att visa sitt stöd för Vanessa och uppmaningar att bojkotta butiken. För vem vill handla där nu?

Med den etiska kompassen på plats kan ett tydligt ställningstagande i stället innebära goda affärer. Som i fallet med Rocco’s Little Chicago Pizzeria i Tuscon, USA. När lagstiftarna i delstaten gav företag rätt att vägra att ge service till homosexuella med hänvisning till religionsfriheten, valde ägaren till pizzeria att sätta upp en egen skylt på dörren där man förbehåller sig rätten att vägra servera lagstiftarna. Den bilden delades snabbt på Facebook och genererade 25 000 likes och fler sålda pizzor.

I Göteborg har vi flera exempel på företag som gjort tydliga ställningstaganden till en del av sin affärsidé. För Way Cup! är idén om ett hållbart samhälle lika viktig som kaffet de serverar och för Nudie eller DEM collective är etiken en bärande del av varumärket.

Utvecklingen känns som en logisk fortsättning på det senaste decenniets intresse för storytelling och en välgörande fördjupning av varumärkesperspektivet. För vi som konsumenter verkar ha förstått att våra val kan göra skillnad. Att vi i en globaliserad värld kan rösta med plånboken oavsett om det handlar om ”buycotting” eller att välja varor som gör världen lite bättre.

För Hemköp handlar det nu om att återuppbygga förtroendet hos Majborna och tydligt och trovärdigt visa vad man står för. För andra kan det vara lönsamt att fundera på hur de kan skapa engagemang bland sina kunder genom att visa vad de vill och vad de står för. Och vi ser fram emot att det goa’ Göteborg får sällskap av det Goda Göteborg där fler framgångsrika företag växer med idén om en bättre värld.

Att leta efter royaltyfria ”stockbilder” har alltid varit som en nedstigning i stereotypernas helvete. Tänk tyskt. Tänk könsroller från femtiotalet. Och vrid om kniven.

Att undvika att reproducera en föråldrad könsmaktsordning har inte varit enkelt. Bildsökningen slutar ofta med att jag ber om nåd inför ännu en ”Happy businesswomen working together on computer at desk”.

Blev därför väldigt glad när jag läste om initiativet leanin.org som tillsammans med Getty Images byggt upp en bildbank med målet att skildra både kvinnor och män i situationer som bryter mot stereotyperna.

Kolla in leanin.org

Eller läs artikeln i New York Times

Enligt den kinesiska zodiaken går vi nu in i hästens år. Vår kunskap om astrologi är rätt begränsad, men en googling och ett kinesiskt horoskop senare sitter vi nu här, lätt chockade av träffsäkerheten i den här beskrivningen:

”Hos kineserna symboliserar hästens år det ädla och eleganta men också snabbhet och uthållighet.” Hästens år står också för ”intelligens och vältalighet” och associeras dessutom med ”glädje, flexibilitet, humor och fest.”

Det känns som vårt år i år.

Det finns en större trend som verkar söka efter att förena det individuella uttrycket med kollektiva lösningar, solidarisk och medveten konsumtion som tar ansvar för världen och erbjuder nya sätt att tänka. Till exempel Klädbytarbutiker, ”upcyklade” kaféer och företagande som gör kretsloppstänkandet till grunden för hela verksamheten.

2014 spås en av mattrenderna vara mera grönsaker på tallriken.

I Metro 14 jan 2014 skriver Ingela Stenson (omvärldsanalytiker på United Minds) ”Vi äter inte bara för vår egen skull längre, utan också för klimatets och djurens skull. Det innebär att man vill äta mindre kött och mer grönsaker – men man hittar sin egen lösning på det och provar sig fram. Den här individualismen är verkligen ett tidens tecken.”

I artikeln möter vi också Anna Korsgren, 26, som i år tar steget från köttfri måndag till köttfritt år. Enligt artikeln, en nu skönjbar trend.

I Dagens Nyheter 11 jan 2014 skriver Anders Rydell (Matskribent och författare) ”Att äta hamburgare kommer snart att vara som att köra stadsjeep. Du framstår som en idiot.” Han tror och hoppas på ett grönare 2014 och spår kål (grön, vit, röd, svart) som en stekhet trend.

Och trenderna har stöd i sakkunskapen. Köttkonsumtionen behöver minska, det är slutsatsen av en ny rapport från Livsmedelsverket från slutet av 2013.

I en artikel skriver Anna-Karin Johansson, miljöstrateg på Livsmedelsverket:

”De som äter mycket kött skulle vinna på att byta ut en del av köttet mot grönsaker och bönor. Det är bra för hälsan och man gör en insats för miljön.”

Hon fortsätter: ”Idag äter svenskarna drygt 50 procent mer kött än på 70-talet. Den största ökningen skedde mellan 2000 och 2010, trots uppmärksamheten kring köttets miljöpåverkan.”

Kanske kan vi ana något större här. När vi på allvar förändrar våra matvanor inte för att bli smalare, friskare eller snyggare utan äter för ett högre syfte, då har något hänt.

Så när allt fler väljer grönsaker istället för kött är det också en påminnelse till företagen att de inte längre kan räkna med att det räcker med att flörta med fåfängan. De måste kanske också fråga sig hur de kan vara med och förändra världen.

 

 

Bilden är från Ju Duduoqis serie:”The fantasies Chinese cabbage”, fler bilder här.

Åker man hem tidigare från jobbet och tänker ett kort tag intensivt på hur man bäst kan förbereda sig. Man har hört någonting om strömavbrottsvänlig mat, vilken, beroende på personlighet, säkert ser olika ut. Man kliver redigt in på ICA, sådär som man föreställer sig själv göra i krislägen, om man bara varit lite mer kunnig om naturen. I hjärnan har halleluja och you’re the voice gått på repeat hela dagen och när ”we’re not gonna live with fear” ekar ut två långdragna vrål och säckpiporna tar vid plockar man omsorgsfullt ned ett fjärde paket stearinljus i korgen. Clementiner. Kanelbullar. Färdiga wraps. Plötsligt får man lust att anamma något gammalt och köper svagdricka, trots att man dissat den här knepiga maltiga hybriden i evigheter, eftersom man just idag tror sig minnas något lyckligt ögonblick i barndomen där man sett etiketten. Man glömmer att talla på trä när man kommer hem och fingrar i stället på checklistan som blivit blöt i en öppen jackficka:

Ficklampa

Batterier

Radio

Filt

Mat

Ljus

Ladda telefonen!

Sällskap

 

Något sent ut i ett redan mättat skogshuggarfräsch-stinnt Göteborg eller (tillräckligt) egensinnigt och genuint? I höst voltar det kanadensiska cirkussällskapet Cirque Alfonse in på Stora Teatern med showen ”Timber!”. Gruppen som kommer ifrån Saint-Alphonse-Rodriguez har tagit inspiration från sina rötter; de första nordamerikanska skogarbetarna, s.k. ”Lumber-Jacks” (originalet, ja). Och showen är av, minst sagt, rough karaktär. Med yxan i hand och skägget på ända bjuder Cirque Alfonse publiken på både luftakrobatik och folkmusik av riktigt hög kvalitet. Se bit.ly/16sd1Dw

Hej!

Jag heter Frida och ockuperar nu en av stallplatserna på Södra Larmgatan 14. Fram till jul praktiserar jag som copywriter här på WMP och det gör att det känns extra fint att vara tillbaka i hemstaden. Jag kommer närmast från Acne Advertising i Stockholm där jag gjorde min första praktikperiod via Reklamskolan (tidigare Reklam och Marknadsföring). I höst jobbar jag, utöver detta med att bli en bättre copywriter, på en liten film om hemlöshet och letar jobb i Göteborg.

Under två helger, med start den 7 september, arrangerar Norsesundsgruppen sin årliga konstvandring. Where is my ponys egen Leon Lewandowski (till höger) är informationsansvarig för vandringen och deltar också som konstnär. Ta tåget från Göteborg till Alingsås, hoppa av i Norsesund och följ skyltarna. Perfekt helgutflykt.