Till årets kulturkalas skapade vi en mötesplats för Bostadsbolagets hyresgäster och andra intresserade göteborgare. Många besökare delade med sig av intressanta idéer för hur man kan utveckla utemiljön kring Framtidens bostäder. Bostadsbolaget gjorde själva en liten film från Bältespännarparken. Trevligt!

nyalokalensmall

Den 9 maj flyttade vi in i våra nya, fina lokaler högst upp i huset på Södra Larmgatan 14 A vid Victoriapassagen. Adressen är alltså den samma som tidigare, men oj vilken skillnad det är på kontor. Mer luft, mer ljus och mer plats för både möten och arbetsro. Det behövdes efter ett intensivt år där både vi och kunderna blivit fler. Vill du se hur vi har det, är du varmt välkommen upp!

Becoming_california

En fantastisk dokumentär om hur Kalifornien gick från dröm till ekologisk mardröm men nu jobbar hårt för en hållbar framtid. Inspirerande, snyggt och välgjort. Jane Fonda läser, Pat Metheny har komponerat musiken. Se den!

dar_det_hander

Det lär nog ta ett tag innan räckviddsångesten släpper greppet så att elbilsmarknaden kan tippa över i framtidsvänlig riktning. Så tänker jag efter att ha läst en artikel om en familj som kört elbil runt Europa på semestern. Att ladda batterierna funkade tydligen bra överallt utom i just Sverige. Men medan de flesta privatbilister fortsätter att vara tveksamma till eldrift, sker det desto mer spännande på annat håll. Faktum är att det är vi som reser kollektivt som nu åker före in i framtiden. Här i Göteborg har antalet hybridbussar ökat från noll till dryga 70 på bara några år och för ett par månader sedan fick vi våra första helt eldrivna bussar på nya linje 55. Teknikskiftet pågår för fullt, och har du inte redan testat att åka elektriskt så gör det. Om inte annat för att kunna säga att du var med när det hände.

Artikeln om familjen som tog elbilen runt Europa

Klimatmaxadmonter

Igår fixade vi en klimatmaxad monter åt Naturskyddsföreningen till Way out West, byggd till stor del av begagnat och återbrukat material. Kul! Titta in om du har vägarna förbi – montern står mitt på gräsmattan bakom Flamingoscenen.

I höstas stöttade Where is my pony Miljöförvaltningen i Göteborg med att skapa en kommunikativ plattform för ökad kunskap och dialog kring avfallsminimering. Det resulterade i #greenhackgbg. Under mars månad kommer Göteborgs stads kommunikatör Ulrika Naezer anta utmaningen att leva helt avfallsfritt under pseudonymen ”Avfallsfria Ada”. Hon kommer att berätta om detta på instagram, facebook och blogga på greenhackgbg.se. Vi följer med spänning jakten på oplastade gurkor och den perfekta behållaren för fisk eller olivolja att ta med för påfyllning i butik. Ulrika tar gärna emot tips och idéer kring hur hon ska lösa olika saker – och det är också själva grundidén – att interagera med dig som bor i staden och att inspirera till att gemensamt ta oss an målet om en hållbar stad. Lycka till Ulrika!

Efter en minst sagt hektisk höst sitter vi här och skriver det första blogginlägget sedan i juni. Ni vet, bagarens barn, och allt det där.

Som årets julklapp har vi valt att skänka pengar till Sembrando Esperanza Peru, ett projekt som stödjer tuberkulossjuka gatubarn och unga vuxna i Lima, och som startades gemensamt av läkarstudenter från både Göteborg och Lima.

Tack alla medarbetare, kunder och leverantörer för ett fint år. Vi ser fram emot ett lika spännande 2015, även om vi just nu mest av allt ser fram emot lite julledigt. Vi rymmer över helgerna och kommer åter den 7:e januari.

God jul och gott nytt år!

Vi söker en erfaren copy som med kreativ förmåga och strategisk skärpa kan sätta ord på idéer, känslor och drömmar, eller förklara något svårt så att alla förstår.

Bland våra kunder finns både unga innovationsbolag, tunga teknikföretag och offentliga uppdragsgivare och vi har en tydlig miljöprofil som vi vill fortsätta att utveckla. Och vi hoppas att du har kunskap och erfarenhet att självständigt stärka oss både mot befintliga och nya kunder. Vi ser gärna att du har högskoleutbildning, men inte nödvändigtvis som skribent.

Skicka ansökan med CV och arbetsprover senast 8 augusti till hej@whereismypony.se

För nästan exakt sex år sedan var jag i Detroit. Knappt ett halvår innan finanskraschen. Men i Detroit var krisen redan gammal. Jag skulle arrangera ett seminarium för den amerikanska bilindustrin som varit på ett sluttande plan i flera decennier och tagit med sig motorstaden på sin resa utför. Detroit hade då tappat mer än hälften av sina invånare sedan glansdagarna på 50-talet. Och i dag är man nere i en tredjedel.

Att köra genom de övergivna stadsdelarna, där husen står som tomma monument över det som en gång var bilindustrins okrönta huvudstad, blev till en sightseeing i en postindustriell apokalyps. Och den känslan har funnits med mig sedan dess. Är det en glimt av vår egen framtid vi ser? För parallellen till Göteborg ligger inte långt borta. Här överlevde vi visserligen varvskrisen, men precis som i Detroit försörjer vår fordonsindustri mer av staden än vi kanske vill se.

Därför var gårdagens dokumentär om framväxten av en alternativ cykelkultur i Detroit en fin påminnelse att det ur förfallet kan födas nya idéer. Positiva och framåtblickande med en ny och samhällsinriktad syn på entreprenörskap och möjligheten att skapa något bra ur det gamla.

Förhoppningsvis kan Göteborgs omställning bli mindre smärtsam. Men lika mycket som ett avskräckande exempel kan man nu vända sig till Detroit för inspiration. Den första halvtimmen bjuder SVT på:

http://www.svtplay.se/video/1917951/del-3-av-6-cykelkultur-i-detroit

Den tydligaste trenden inom kommunikation de senaste åren handlar om att gå från ord till handling. Företag dissas eller hissas utifrån sina aktiva ställningstaganden och vad de faktiskt gör snarare än vad de säger ”när kameran är på”. För den som har en tydlig etisk kompass och vågar ta ställning när det bränner till betyder det nya möjligheter att engagera och stärka kundrelationer. För dem som trampar fel kan domen bli hård.

När tjugoåttaåriga Vanessa fick en spann vatten över sig utanför Hemköp på Stigbergstorget var det många med oss som blev upprörda. En redan utsatt kvinnas människovärde trampades på av en manlig butikschef som i alla avseenden var starkare än henne. Och reaktionen blev snabb. Vittnesmål delades i sociala medier och under dagen hade alla stora medier publicerat nyheten. Redan dagen efter hölls en manifestation som samlade hundratals deltagare för att visa sitt stöd för Vanessa och uppmaningar att bojkotta butiken. För vem vill handla där nu?

Med den etiska kompassen på plats kan ett tydligt ställningstagande i stället innebära goda affärer. Som i fallet med Rocco’s Little Chicago Pizzeria i Tuscon, USA. När lagstiftarna i delstaten gav företag rätt att vägra att ge service till homosexuella med hänvisning till religionsfriheten, valde ägaren till pizzeria att sätta upp en egen skylt på dörren där man förbehåller sig rätten att vägra servera lagstiftarna. Den bilden delades snabbt på Facebook och genererade 25 000 likes och fler sålda pizzor.

I Göteborg har vi flera exempel på företag som gjort tydliga ställningstaganden till en del av sin affärsidé. För Way Cup! är idén om ett hållbart samhälle lika viktig som kaffet de serverar och för Nudie eller DEM collective är etiken en bärande del av varumärket.

Utvecklingen känns som en logisk fortsättning på det senaste decenniets intresse för storytelling och en välgörande fördjupning av varumärkesperspektivet. För vi som konsumenter verkar ha förstått att våra val kan göra skillnad. Att vi i en globaliserad värld kan rösta med plånboken oavsett om det handlar om ”buycotting” eller att välja varor som gör världen lite bättre.

För Hemköp handlar det nu om att återuppbygga förtroendet hos Majborna och tydligt och trovärdigt visa vad man står för. För andra kan det vara lönsamt att fundera på hur de kan skapa engagemang bland sina kunder genom att visa vad de vill och vad de står för. Och vi ser fram emot att det goa’ Göteborg får sällskap av det Goda Göteborg där fler framgångsrika företag växer med idén om en bättre värld.