2018 års Miljöstrategipris tilldelas Förvaltningen Kretslopp och Vatten, Göteborgs Stad för deras strategiska förebyggande arbete med att minska mängden avfall och restprodukter från bland annat äldreboenden. Vi på Ponnyn är stolta över att ha fått bidra i arbetet med handledningar, checklistor, informationsfilmer och en hel del annat. Kolla här: Case: Göteborgs stad bäst på förebyggande avfallsarbete  Case: En hållbar stad  Case: Engångsfritt kulturkalas

Motiveringen lyder:

”Att minimera avfallet och restprodukterna är en viktig pusselbit i det resurssnåla samhället. Idén är inte ny, men i det här sammanhanget ser vi den genomförd på ett konsekvent och vägvinnande sätt. Vinnaren har sedan 2014 arbetat med att förebygga avfall, tagit fram en rad modeller för att uppnå det syftet. Varje enskild åtgärd är i sig inte unik utan det är helheten och genomslaget långt utanför den egna organisationen som imponerar.”

 

Kretsloppochvattengöteborgsstad_vinner_2018års_Miljöstrategipris_Miljö_och_utveckling

Läs mer om priset här!

Priset delas ut av Miljö & Utveckling som är en medieplattform som riktar sig till personer som arbetar professionellt med miljö- och hållbarhet i svenska företag och organisationer. 

 

IMG_0792

Har du använt färre plastpåsar sedan personalen i butikerna började fråga om du verkligen vill ha en? Det har vi. Visst är det intressant hur en enkel fråga vid rätt tillfälle kan förändra ett beteende? Tre månader efter att lagen infördes 1 juni 2017 hade användningen av plastpåsar i Sverige minskat med 2,5 miljoner*.

Det är förstås ingen nyhet att vi måste leva mer resurssnålt och hållbart. Utmaningen är att att verkligen göra det som vi vet att vi borde göra. Att ta med egen matlåda när man handlar take away är ett exempel på en till synes enkel åtgärd som borde vara lätt att genomföra i praktiken, men som inte alltid är det. En orsak kan vara att tröskeln fortfarande är lite för hög. Det är lätt att glömma att ta med lådan ut på lunchrasten. Och det kanske tar emot att fråga restaurangpersonalen. Måste jag förklara mig? Kommer de att tycka att jag är jobbig nu?

Vi på Ponnyn bestämde oss för att utmana både oss själva och restaurangerna. Steg 1 var att sätta en lapp väl synlig på kontorsdörren som alla passerar på väg ut på lunch. Där står det helt enkelt ”Ska du hämta lunch på stan? Ta med en flergångslåda”. Ingen kan missa budskapet. Steg 2 var att hänga kassar med tomma matlådor i direkt anslutning till dörren för den som glömt sin matlåda hemma. Men hur gör man på restaurangen? Efter att ha testat några olika sätt att hantera frågan på är vår erfarenhet att det oftast räcker med att sträcka fram matlådan samtidigt som man beställer. Det funkar. Men kanske kan det bli ännu enklare. Kan samma metod som butikerna använder för att få kunderna att skippa plastpåsarna också användas när det gäller take away. Skulle tröskeln bli lägre om restaurangpersonalen frågade dig om du vill ha din mat i egen låda, istället för att du ska ta initiativet?

På årets Kulturkalas görs flera viktiga insatser för att minska användningen av engångsmaterial. Bland annat har vi hjälpt till att skapa kommunikation som sätter fokus på just matlådan. För att ge frågan lite extra uppmärksamhet fixar vi en trevlig, helt engångsfri matlådepicknick torsdag 16 augusti. Mejla oss på hej@whereismypony.se om du vill hänga med.

*Källa: Naturskyddsföreningen

Kurs_puff_ponnywebben

Hur kommunicerar man värderingsdrivet och hur får man bäst effekt på det man redan gör? Vi har märkt att det är frågor som många ställer sig. Därför har vi samlat vår erfarenhet i ett workshopformat som ger verktyg och inspiration för att få ut mer kommunikation av era aktiviteter.

Hör av er till oss så sätter vi samman en workshop som anpassas efter era utmaningar och förutsättningar och hjälper er att navigera kring målen.

Where is my pony är en kommunikations- och designbyrå med tydlig hållbarhetsprofil i Göteborg. Just nu söker vi:

Copy
Vi söker en erfaren copy som vill vara med och skapa ansvarsfull kommunikation för kunder med framtiden för sig. Du är van vid att lösa utmaningar på strategisk nivå och att skapa effektiv kommunikation i många olika kanaler. Du kombinerar en bred erfarenhet med relevant, aktuell utbildning.
Hos oss får du möjlighet att förverkliga dina goda idéer, utnyttja din analytiska förmåga och vara med och driva utvecklingen framåt.

Projektledare
Nu söker vi en erfaren projektledare som vill vara med och skapa ansvarsfull kommunikation och god design för kunder med framtiden för sig. Vi tror att du har relevant utbildning på området, att du är van vid att driva komplexa projekt med totalansvar och att du har god strategisk och digital kompetens. Du vet hur du etablerar och underhåller kundrelationer och levererar mot uppsatta mål. Du är en nyfiken, lyhörd och tydlig person som trivs med att jobba både rådgivande, kreativt och hands-on.

Har du erfarenhet av miljö- och hållbarhetskommunikation, normkreativitet eller kanske helt andra frågor och perspektiv som kan bidra till att lyfta ponnyn in i framtiden spetsar vi öronen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och strävar efter att tillämpa ett mångfaldsperspektiv. Vårt kontor ligger i Victoriapassagen mitt i Göteborgs centrum.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: 100%
Tillträde: Så snart som möjligt.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 6 maj.
Sök snarast då vi arbetar med löpande urval, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Skicka din ansökan och CV till anna.mighetto@whereismypony.se

Anna Mighetto
0734-458 378

Anna_Agnes_01

Kommunikations- och designbyrån Where is my pony i Göteborg expanderar. Ny vd från mitten av april är Anna Mighetto, tidigare kulturchef i Alingsås kommun med bland annat ansvar för Alingsås konsthall. Hon har också byggt upp kommunikationen kring Världskulturmuseet i Göteborg.

– Anna kombinerar en gedigen erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesfrågor i ledande befattning med ett starkt framåtdriv. Det ger oss förutsättningar att tillsammans utveckla vårt kunderbjudande och ta Where is my pony till nästa nivå, säger Agnes Backegårdh, grundare och fd vd, som nu fortsätter som strateg och styrelseordförande.

– Nu är det lagom att fylla på med mer kompetens på ledningsnivå och jag är jättenöjd med rekryteringen.

Where is my pony i Göteborg har sedan starten 2010 haft ett starkt fokus på hållbarhet.

– Att få vara med och vidareutveckla en smart byrå med Göteborgs kanske bästa renommé när det kommer till ansvarsfull kommunikation som verkligen skapar resultat, känns både inspirerande och utmanande, säger Anna Mighetto.

Where is my pony har elva medarbetare och ett brett spektrum av kunder inom både offentlig verksamhet och privat näringsliv, till exempel Göteborgs Stad, Volvokoncernen och Castellum.

Hållbarhet är grunden för hur vi tänker och arbetar på Where is my pony. Det skapar inte bara ett sunt arbetsklimat utan har också en selekterande funktion – de företag och organisationer som vi samarbetar med har i stor utsträckning värderingar som ligger nära våra egna. Vi har därför förmånen att jobba i en trygg kultur.

Vi stödjer helhjärtat initiativet #sistabriefen, kommunikationsbranschens svar på #metoo. Det viktigaste vi som arbetsgivare kan göra för att förebygga problem är att vara tydliga med våra värderingar och fortsätta agera i enlighet med dem, väl medvetna om det strukturella arv som finns i vår och andra branscher. När frågorna är komplexa ökar kraven på mod och handlingskraft. Ju fler som vågar ta ansvar, desto fortare kommer vi framåt. Den ökade medvetenheten kommer att göra skillnad.

Vårt åtagande
• Vi ska under 2018 ta fram en värderingspolicy och uppförandekod som tillsammans med vår jämställdhetsplan ska implementeras i vår personalhandbok.
• Vi ska följa upp vårt värderingsarbete genom årliga medarbetarundersökningar.
• Vi ska agera snabbt och tydligt om behov uppstår.
• Vi ska tydligt kommunicera våra värderingar och vad de innebär till nuvarande och potentiella medarbetare.
• Vi ska fortsätta skapa normkritisk kommunikation och ha en dialog med kunder och leverantörer om dess betydelse och vikt.

 

 

Det har hunnit vara snö i Göteborg och arbetet har varit kul, intensivt, lärorikt och självklart helt ljuvligt! Efter en stark höst är det dags att knyta ihop julklappssäcken och njuta av allt härligt som vi åstadkommit tillsammans. Vår julklapp till oss och er i år är att vi stödjer Sembrando Esperanza Peru som ger tuberkulossjuka ungdomar och unga vuxna i Lima en trygg plats att leva på för att bli friska. Tack till alla våra kunder, vänner och partners för ett fantastiskt 2017 och vi längtar efter ett spännande 2018 tillsammans.

 

Where is my pony är en kommunikations- och designbyrå med tydlig hållbarhetsprofil i Göteborg. Nu söker vi:

Strategisk projektledare:
Med gedigen strategisk och digital kompetens, van att bygga långsiktiga kundrelationer och driva komplexa projekt. En framsynt tänkare, säljande rådgivare och kreativ inspiratör i en och samma person.

Produktionsledare:
Ansvarsfull, motiverande och samarbetsinriktad med lust och förmåga att ta jobben hela vägen in i mål och göra kunderna stolta över resultatet.

Din ansökan med CV skickar du senast 20 oktober till jobb@whereismypony.se

Where is my pony hjälper företag, organisationer och offentliga aktörer att nå ut, påverka och skapa resultat. Genom ansvarsfull kommunikation och god design verkar vi för sunda affärer och en hållbar utveckling i branscher med framtiden för sig. Bland våra kunder finns teknikföretag, offentliga uppdragsgivare, fastighetsbolag och företag i transportbranschen. Vårt kontor ligger i Victoriapassagen mitt i centrala Göteborg.

matmissionen

Har du lagt märke till hur den kritiska massan förändrats i matsvinnsfrågan? Och då menar jag inte i första hand alla som är kritiska till matsvinn (även om deras växande antal i högsta grad har med detta att göra) utan mer att frågan har trummats ut i tillräckligt stor omfattning för att det ska börja hända saker. Livsmedelskedjor, myndigheter, kommuner, skolor, miljöorganisationer och krögare verkar alla vara överens om att matsvinnet ska minska och många spännande initiativ är på gång, inte minst i Göteborg stad som skapat en egen modell för minskat matsvinn. Om nu hushållen hakar på också, så finns möjlighet att åstadkomma fantastiska förbättringar. Med tanke på att vi slänger någonstans mellan 74 och 130 kg mat per person och år beroende på hur man räknar* finns en hyfsad förbättringspotential.

Dagens lunch till middag
http://feber.se/mobil/art/357366/kp_med_dig_dagens_lunch_hem_ti/

Frankrike först med förbud mot att slänga mat
http://www.dn.se/ekonomi/frankrike-forst-med-forbud-mot-att-slanga-mat/

Matmissionen – social supermarket i Veddesta
https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/matmissionen?gclid=CLyC4Nra09ICFQlJGQod09oIxA

*Källa: Naturvårdsverket.

Nu söker vi en driven digital designer med några års yrkeserfarenhet, goda typografikunskaper och en portfolio med välgjorda produktioner för webb, appar och rörliga medier.

Tillsammans med våra projektledare, strateger och övriga kreatörer kommer du att utveckla kommunikationen för en rad intressanta kunder inom näringsliv och offentlig verksamhet. Med ditt engagemang bidrar du också till att förstärka Where is my ponys varumärke som strategisk kommunikations- och designbyrå med ett tydligt och uttalat hållbarhetsfokus.

Välkommen med din ansökan (cv och arbetsprover) till hej@whereismypony.se